search

Krisen skyldes ikke løn

» Selvfølgelig er journalisters løn ikke afgørende for mediernes overlevelse og heller ikke skyld i krisen, ligesom journalisternes lønninger heller ikke var tungen på vægtskålen i de gode år. «

» Selvfølgelig er journalisters løn ikke afgørende for mediernes overlevelse og heller ikke skyld i krisen, ligesom journalisternes lønninger heller ikke var tungen på vægtskålen i de gode år. «

Udviklingschefen på Berlingske Media er en ildsjæl med holdninger til journalistikken. Det er godt. Desværre er hun også ved at udvikle sig til noget, der ligner "en med en sag": Journalister skal gå ned i løn, og det er journalisterne selv, ikke mindst deres faglige organisation, der har ansvaret og skal sørge for, at de bliver billigere.

Det er ærgerligt, at udviklingschefen ikke er i stand til at gennemskue, at det nok ikke er et tema, der står øverst på DJ's dagsorden. Og det er ærgerligt, at udviklingschefen med sine gentagne udbrud om, at journalister bør gå ned i løn, vender det blinde øje til det væsentlige emne: At journalistfaget er midt i en voldsom forandring, og at vore medlemmer er en særdeles aktiv del af processen.

Det er rigtigt, at klassiske medier mister deres monopol på indsamling, bearbejdning og distribution af journalistik. Nyheder kan vi få rigtig mange andre steder. Forklaringerne kender vi også: Ikke mindst avisbranchen har fra begyndelsen undervurderet internettets adfærdsændrende karakter og lagde indhold ud til fri afbenyttelse og har siden måttet erkende, at man selv har vænnet brugerne til, at journalistik er blevet et gratis gode.

Udviklingschefens analyse består mest af velkendte holdninger: Journalister skal have bedre forretningsforståelse, være bedre til at lytte til kunderne og skal kunne nytænke på alle platforme. De skal kunne begå sig i sociale medier blandt brugerne og betragte dem som ligeværdige bidragsydere til de traditionelle medier. Har vi hørt det før? Ja, vi har. Det er jo også politisk korrekt, og noget rigtigt er der da også i det. Det afgørende er dog, om der så intet er sket de senere år.

Er det virkelig sådan, at journalisterne hverken ser, hører eller fornemmer den udvikling, der er i gang? At ingen har flyttet sig?

Vi kan finde meget af det, udviklingschefen efterlyser, rundt omkring i den danske medieverden. På Berlingske Media og andre steder er der igennem de seneste år sket voldsomme forandringer, som journalisterne – DJ's medlemmer – i høj grad har været en del af. Udviklingen er sket i samarbejde mellem medarbejdere og ledelse. Berlingske Media er et ganske fint eksempel på, at forandring kan ske, så virksomheden kan leve og forhåbentligt overleve i en turbulent tid.

Der findes fortællinger fra det danske arbejdsmarked, hvor det er gået helt anderledes, fordi parterne har stillet sig op i hver deres hjørne og ikke har villet lege med.

Selvfølgelig skal journalistikken løbende udvikles. Pointen er, at det gør den også, sammen med virksomhederne. Når en leder fra et af landets største medier så føler sig kaldet til at belære verden om, hvor slemt det står til med journalistikken ved at citere "en chef for et journalistik online-medie" for at sige, at "næste gang jeg skal hyre, bliver det ikke en journalist, men en med digital forståelse. De kan jo nemt lære at formidle" (Journalisten nr. 4), så er det en trussel, på samme måde som når små børn truer deres forældre med at rejse hjemmefra, hvis de ikke får deres vilje.

DJ har altid været, og vil altid være, parat til at drøfte muligheder for at klare fremtidens udfordringer. Vi stiller gerne op. Debatten om fremtidens muligheder skal dog foregå på et helt andet både højere og mere nuanceret niveau.

DJ's i alt 85 mere eller mindre forskellige aftaler på medieområdet vidner om stor fleksibilitet og om aftaler, der er tæt på virksomhedernes virkelighed og behov for udvikling. Senest blev der udvist stor ansvarlighed ved at indgå smalle overenskomster på det trykte område, som giver medievirksomhederne mulighed for at ride stormen af.

Selvfølgelig er journalisters løn ikke afgørende for mediernes overlevelse og heller ikke skyld i krisen, ligesom journalisternes lønninger heller ikke var tungen på vægtskålen i de gode år.

At gentage det gang på gang er både idefattigt og ukonstruktivt. Lad os starte forfra med originalitet og flere visioner for medierne og for journalistikken.

Fred Jacobsen, næstformand for DJ

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen