Det ligner næsten panik før lukketid. Efter hård kritik af VK-regeringens rigide planer for den kommende news/talk-radio forsøger Radio- og tv-nævnet nu med et såkaldt dialogmøde, der skal lokke interesserede bydere tilbage.
Stort set alle de betydningsfulde danske mediehuse har nemlig allerede vendt tommelfingeren nedad i forhold til kulturminister Per Stig Møllers nye FM4-radiokanal. Endda før ansøgningsfristen udløber i denne måned.
Det norske forbillede sagde det for nylig lige ud: Vi gider ikke spilde tid på Radio Møller. Og både JP/Politikens Hus, dagbladet Information, Fynske Medier og Casper Christensens produktionsselskab, Douglas Entertainment, har været lige så afvisende.
"Statsstyring af værste skuffe," var blandt andet meldingen.
Senest skrev Berlingskes ansv. chefredaktør, Lisbeth Knudsen, i sin søndagskommentar, at ministerens radioudbud befinder sig i krise. Og det endda selv om Berlingske selv stadig overvejer at søge.
"Detailreguleringen i udbudsmaterialet er ekstremt vidtgående og bliver utvivlsomt en uhensigtsmæssig, kreativ spændetrøje," lød det blandt andet fra Lisbeth Knudsen.
Men nu forsøger Radio- og tv-nævnet med Christian Scherfig i spidsen så at redde resterne. Eller rettere at gøre Radio Møller lækker igen ved at inkaldte til et "spørge- og dialogmøde vedrørende FM4-udbuddet" nu på torsdag.
I invitationen hedder det blandt andet:
"I de seneste dage er der blevet rejst en række spørgsmål i pressen vedrørende konsekvenserne af udbudsbekendtgørelsen og Radio- og tv-nævnets udbudsvilkår for den fjerde landsdækkende FM-radiokanal. Disse spørgsmål vil Radio- og tv-nævnet meget gerne drøfte med branchen for derigennem at sikre, at der samlet set tilbydes den fremtidige tilladelseshaver nogle hensigtsmæssige rammevilkår, der på den ene side afspejler de EU-retlige krav til gennemsigtighed og målbare ydelser og på den anden side ikke griber ind i den redaktionelle frihed, beslutningskompetence samt mulighederne for at skabe innovativ radio."
Med andre ord, så handler det om at nedtone eller rettere nyfortolke alle de elementer i udbudsmaterialet, som har givet anledning til mediehusenes voldsomme modstand.
Enhver kan møde op til mødet, og efterfølgende vil alle spørgsmål og svar blive lagt ud på hjemmesiden for Bibliotek og Medier.
Ansøgningsfristen for FM4-udbuddet udløber i øvrigt den 28. februar.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.