Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right

Krig og AI bekymrer medier, viser ny rapport

Krig og AI bekymrer medier, viser ny rapport

Flere medier er bekymrede for selektive nyhedsbrugere og nyhedstræthed efter et år domineret af krige Ibraheem Abu Mustafa/Reuters/Ritzau Scanpix

2024 tegner til at blive et år fyldt med usikkerhed for mediebranchen, AI-forandringer og nye forsøg på at takle nyhedstræthed.

Det viser rapporten ’Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2024’, som Reuters Institute netop har udgivet her i januar.

Kun lidt under halvdelen af de adspurgte mediefolk føler sig sikre på fremtiden i branchen. Således svarer 47 procent, at de er fortrøstningsfulde om det kommende år, mens omkring 12 procent er decideret skeptiske.

Og der er også grunde til at være bekymret. Respondenterne fremhæver prisstigninger, et fald i nye abonnenter og ikke mindst annoncekroner som årsagerne.

To tredjedele er bekymrede for faldende trafiktal fra sociale medier. Data fra Chartbeat, som Reuters har trukket, viser, at trafiktal til nyhedsmedier faldt med 48 procent fra Facebook og 27 procent fra X/Twitter i 2023.

Flere medier siger, at de vil fokusere mere på platforme som WhatsApp og Instagram og opruste på video, nyhedsbreve og podcasts de kommende år.

I forhold til AI fremhæver 56 procent automatisering af back-end nyheder som den mest oplagte brug af AI. Endelig skaber en kombination af selektive nyhedsforbrugere og nyhedstræthed i en tid, hvor to langvarige krige dominerer nyhedsbilledet, usikkerhed for udgivere.

Og så til sidst en god nyhed: Nyhedsmedier, der gør brug af betalingsmur, har fortsat et stabilt antal abonnenter, mens nogle endda oplever en lille stigning.

Du kan læse rapporten her.

SENESTE NYT

Flere nyheder