Hvorfor afkræve en garanti?
Der er mange lignende tilfælde både i aviser, radio og på andre tv-kanaler.
Når man ser Presselogen, kan man jo hver uge høre, at diverse chefredaktører har lavet fejl. Når de så bliver spurgt, om de kan garantere, at det ikke sker igen, er svaret altid det samme: »Ingen kan jo garantere noget, men vi vil arbejde på sagen.« De af alle må da vide, at det er spild af tid at spørge om en garanti.
Ingen kan jo garantere noget. Hvad giver det rent oplysningsmæssigt og journalistisk?
Hvorfor er det blevet en tendens blandt journalister?
At afkræve den interviewede en garanti kan i mine øjne kun have det formål, at det kan bruges mod vedkommende i en eventuel senere sammenhæng. Vi får jo som borgere intet ud af et interview, hvor journalisten bruger det meste af tiden på at afkræve en garanti, som ikke kan gives, og som rent oplysningsmæssigt er uinteressant. Stil dog nogle relevante og uddybende spørgsmål i stedet for.
– Alan Rasmussen, Videbæk
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.