Valgkampen 2007 blev dækket langt bedre af de danske medier end valgkampen i 2005. I det hele taget er der grund til begejstring. Journalist og forfatter, Niels Krause-Kjær, taler om 'En herlig valgkamp'.
Der har været skrevet spalter op og spalter ned om mediernes rolle i den nys overståede valgkamp. Ikke mindst her på Journalisten.dk har de store overskrifter været fremme. 'Tid til selvransagelse', har det blandt andet lydt. Sågar Uffe Ellemann-Jensen var ude med riven. Men de mange kritiske røster efterlader et noget skævt billede af virkeligheden, mener kommentator, forfatter og journalist, Niels Krause-Kjær.
I dagens udgave af Berlingske Tidendes kultursektion går han op imod de mange meldinger om, at medierne skulle have klaret opgaven 'rædselsfuldt'.
Tværtimod bør overskriften være: 'En herlig valgkamp', lyder det fra Krause:
»Men det er langtfra et entydigt billede af mediernes rolle i valgkampen 2007. Faktisk gik det ganske godt og bedre end i 2005,« skriver Niels Krause-Kjær, hvorefter han gennemgår syv eksempler på, at medierne rent faktisk har gjort det bedre end tidligere.
Eksempelvis blev det slet ikke det frygtede præsidentvalg, hvor Fogh og Helle Thorning sluger al opmærksomheden. Andre personer og holdninger kom til orde, påpeger han. Politikernes privatliv fik heller ikke lov til at dominere, mener han. Mediernes 'faktapatruljer' tvang derimod politikerne til søge sandheden.
»Det var relevant mediekontrol af bedste karat,« skriver Krause, der mener medierne tillige udøvede masser af selvkritik og reflektion under hele valgkampen.
Endvidere blev der diskuteret masser af politik – i modsætning til valget i 2005, vurderer han.
Niels Krause-Kjær nævner endelig, at de omdiskuterede politiske kommentatorer ikke fyldte nær så meget, som nogle måske fik indtryk af.
Afslutningsvis spørger Krause: »Hvad er det egentlig, man forventer?«
I det seneste nummer af Journalisten, er der dog også kritik den modsatte vej. Her undrer lektor i journalistik og etik ved amerikanske Poynter Institute, Bob Steele, sig over, at Niels Krause-Kjær kunne lave et interview til en brochure for en konservativ kandidat og alligevel fungere som kommentator i tv-programmet Jersild & Spin.
Det blev nævnt, at han var tidligere konservativ pressechef, men ikke at han bidrog aktivt.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.