Der er mere end dobbelt så mange jobopslag inden for journalistik og kommunikation, end der var for syv år siden. Vi er ude af krisen, lyder det fra DJ.
Mediebranchen er på vej op af hullet. På syv år er antallet af jobopslag inden for kommunikation og journalistik steget med 150 procent. Det viser tal fra Danmarks største jobdatabase, Jobindex.dk.
Der er dog stadig et stykke vej op til niveauet inden krisen. I forhold til første kvartal i 2008 er der cirka 10 procent færre jobs at søge i øjeblikket. Men statistikken fra Jobindex.dk viser samtidig, at der er fem procent flere jobopslag end for blot et år siden. I Dansk Journalistforbund tolker man det sådan, at vi har været nede at vende og nu er på vej op igen.
Ifølge Jonas Thing fra Dansk Journalistforbund er det først og fremmest i kommunikationsfolkene, der er fundet nyt land.
»Kommunikationsfaget er blevet voksent. For 10 år siden var det kun de store virksomheder, der havde en kommunikationsafdeling. I dag har alle mellemstore og offentlige virksomheder også deres egen kommunikationsafdeling,« siger han til Journalisten.dk.
Stigningen i jobopslag på 150 procent dækker også over en stigning i journalistjobs, men det er ikke på de traditionelle medier, mener Jonas Thing. Mere end nogensinde før er der bud efter folk, der kan skrive og producere indhold, men i stedet for en byline i Politiken er det måske en guide til handicaptilbuddene i en kommune.
Jonas Thing mener, at tallene for jobopslag kan dække over en endnu større stigning i ansættelser.
»Langt de fleste jobs bliver stadig fundet via netværk. Især i krisetider, hvor firmaer lukker ned for jobopslag, bliver jobsøgningen langt mere uformel. Så der er en masse jobs, der slet ikke indgår i denne statistik,« siger Jonas Thing til Journalisten.dk.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Hurra. Så er der kun 200 og ikke 350 ansøgninger til hvert job ...