search

Kræv tid til at lege

Journalistik og kommunikation udvikler sig kun, hvis vi husker at lege og eksperimentere med nye måder at formidle på.
Journalistik og kommunikation udvikler sig kun, hvis vi husker at lege og eksperimentere med nye måder at formidle på.

 
"All work and no play makes Jack a dull boy" har Jack Nicholsons figur i " Ondskabens Hotel" skrevet på hundredevis af maskinskrevne ark , da hans vanvid bryder ud – og han raver rundt med en økse.
 
Helt så galt går det næppe for de fleste kommunikatører, men en vis grad af kedsomhed indfinder sig hos os, hvis vi oplever, at vores hverdag kun er en ubrudt række af rugbrødsopgaver og drift.
 
Jeg for min egen del bliver utålmodig og i stigende grad utidig , hvis jeg i længere tid kun har haft tid til at springe fra driftsopgave til driftsopgave – uden at have småøer af tid til overveje, om jeg kunne gøre tingene på en anden måde og afprøve det.
 
Jeg kom til at tænke over det den anden dag, hvor jeg fik indkøbt et lille billigt videocam med udstyr til arbejdet for at kunne komme igang med at teste bedre webvideo. 
 
Fordi hvornår havde jeg sidst skabt tid og plads til det ?
 
Og jeg er ikke ene om at have det på den måde. Det hører jeg tit fra kolleger og ligesindede i andre organisationer – og det kan jeg huske fra tidligere arbejdspladser.
 
Leg med stort L
Arbejde med at finde ud af at gøre tingene på alternative måder, bliver oftest kaldt benævnt udvikling , men jeg kalder det leg. 
 
Det sker med fokus på den tidlige fase i udvikling, hvor jeg mere planløst afprøver nye metoder uden et veldefineret mål.
 
Leg kan for mig bestå i at kaste mig ud i eksperimenter med blot en vag fornemmelse af, hvor jeg ender – men med en klar fornemmelse af , at det er  relevant i en kommunikationsfaglig sammenhæng. 
 
Det være sig nye metoder at formidle på, som jeg har læst om på blogs eller i faglige artikler. Det kan også være ny software eller webtjenester, der skaber nye muligheder eller løser game udfordringer, men det skal lige afprøves først.
 
Så jeg kaster mig ud i det – uden den veldefinerede plan for udvikling. Den kommer senere. Jeg leger bare løs og afprøver det nye i forskellige situationer for at få en bedre føling med det.  
 
Sådan startede det med min blogging for ni år siden. Det var i starten mestendels for sjov, men med en fornemmelse af, at det kunne bruges i formidling.
 
Samme fremgangsmåde gjorde sig gældende med bogmærketjenester som delicious.com , fototjenester som Flickr.com eller mapping-tjenester som Google Maps.
 
Jeg – og andre kommunikatører – begyndte at lege og eksperimentere med det – og nu er disse tjenester og værktøjer blevet naturlige bestanddele i onlinekommunikation.
 
Det gælder jo især også video på nettet, hvor de fleste først har leget godt igennem med video for at udforske formatet – og siden har trukket det ind i professionel kommunikation. 
 
En af mine bekendte er selvstændig kommunikatør, og hun har sin egen tv-kanal, hvor hun publicerer videoer om emner i relation til hendes fag. Det ser let og legende ud – og derfor er der nogle seere, som mener, at hendes show må være for sjov, fortalte hun mig forleden. 
 
De kan ikke se, at det er en kanal for hende til at undersøge faglige emner og gøre reklame for sig selv. Hun synes, at det er herresjovt, javist – men det er også en relevant aktivitet, der også kan give nye kunder på grund af videoerne.
 
Drop nulfejls-kulturen
Hvorfor leger vi så ikke mere – rundt omkring på redaktioner og i kommunikationsafdelingerne?
 
Well, dels er vi pokkers fokuseret på en nulfejlskultur . Vi skal alle ramme rigtigt, hver gang. Ingen slinger i valsen. Hver time på arbejde skal bruges til noget, som giver resultat; en artikel eller et nyt pressehit . 
 
Tid til at lege med nye formater, tjenester eller teknologier er der ikke megen plads til.
 
Næh, så er det mere effektivt med den gode gamle formel: "En opringning, En historie" og deslige.
 
Det er bare ikke det, der bringer os fremad som gode kommunikatører og medarbejdere.
 
Der skal plads til mere leg, hvis det skal lykkes. Skab rum og tid til legen – og kræv også den tid og det rum fra din chef, ellers bliver det ikke til noget. 
 
Og nu har jeg ikke mere tid – jeg skal ud og lege.
 
Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen