Kræftens Bekæmpelse ”sagde helt klart fra” over for journalist-register

Kræftens Bekæmpelse fik også medielisten fra Primetime i 2017, hvor en række journalister er markeret røde, gule eller grønne afhængig af deres dækning og/eller angivelige holdning til HPV-vaccine. ”Jeg husker følelsen: Det er ikke okay,” siger pressechef Claus Fahrendorff
  • Marie Hald/Ritzau/Scanpix
    ”Det er ikke en rigtig måde at arbejde på. Jeg ville også ærgre mig, hvis jeg fandt ud af, at jeg var på sådan en liste,” siger pressechef i Kræftens Bekæmpelse Claus Fahrendorff.
14.11.2018 · 13:47

Som Journalisten beskrev i går, udarbejdede kommunikationsbureauet Primetime i 2017 en liste over journalister, hvor nogle af dem blev farvekodet rød, gul eller grøn baseret på deres dækning og/eller holdninger til HPV-vaccine.

Listen lavede Primetime til en kampagne for Sundhedsstyrelsen. Kræftens Bekæmpelse var også med i kampagnen, og her fik pressechef Claus Fahrendorff listen til gennemsyn på lige fod med Sundhedsstyrelsen, fremgår det af en mail fra Primetime i marts 2017.

Men Claus Fahrendorff understreger, at Kræftens Bekæmpelse sagde fra over for listen.

”Da jeg så den liste første gang, gibbede det i mig. Jeg husker følelsen: Det er ikke okay. Det er forkert,” siger han.

Det er ikke en ordentlig måde at arbejde på”

Claus Fahrendorff fortæller, at han aldrig svarede på den mail, hvor han blev tilbudt at bidrage til listen, og at han på førstkommende møde med Primetime sagde fra.

”Jeg og Sundhedsstyrelsens pressechef sagde helt klart fra. Det er ikke en rigtig måde at arbejde på. Jeg ville også ærgre mig, hvis jeg fandt ud af, at jeg var på sådan en liste, og jeg er ikke længere væk fra journalistikken, end at jeg godt kan forstå, at journalister ikke vil registreres på den måde,” siger Claus Fahrendorff, som selv har en mangeårig fortid som journalist, især på DR.

Pressechef i Sundhedsstyrelsen, Tina Gustavsen, ville ikke bruge formuleringen ”at tage afstand fra”, men genkender ellers forløbet.

”Det, vi er enige om, Claus og jeg, er, at det dokument ikke har spillet den store rolle for os. Vi skulle ikke bruge det til noget, og da det blev fremlagt på et møde i Primetime, kritiserede vi det på en række punkter,” forklarer hun i en mail.

Han husker, at Primetime – som har udarbejdet listen – tog positivt imod det, da han sagde fra over for listen, og siden hørte han ikke mere om den.

”Vi har ikke bidraget til listen her i huset, vi har aldrig brugt den, og jeg har den ikke mere. Det er ikke sådan, vi arbejder i Kræftens Bekæmpelse. Jeg er da ked af, at vi har været tæt på sådan noget, hvor folk føler sig registrerede, for det er ikke noget, vi gør.”

I går afviste Primetimes direktør, Thomas Juul-Dam, at udtale sig om sagen eller svare på spørgsmål, men Journalisten forsøger fortsat at få et interview med bureauet.

Claus Fahrendorff fortæller, at Sundhedsstyrelsen og Primetime inviterede Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen med ind i kampagnen for at signalere over for offentligheden, at autoriteterne på området stod sammen om at anbefale HPV-vaccinen.

Ud over at Claus Fahrendorff ikke bryder sig om registrering af journalister på den måde, så mener han også, at det er overflødigt, hvis man kender sit stofområde som kommunikatør.

”Jeg ved, hvad jeg gør, og jeg kender journalisterne. Jeg har ikke brug for sådan et værktøj. Vi ved godt, hvem vi skal tale med, og hvem der dækker hvad.”

Eksperter: Ulovligt ikke at orientere journalisterne

Ifølge to eksperter var det ulovligt, at Primetime lavede listen uden at orientere de journalister, som blev vurderet til den.

”Som minimum kan man forvente, at der sker oplysning til de registrerede. Altså at man oplyser de registrerede journalister om, at de optræder på denne liste,” sagde Henning Mortensen, formand for Rådet for Digital Sikkerhed, i går til Journalisten.

Sektionsleder i Sundhedsstyrelsen Sigrid Paulsen forklarede i går til Journalisten, at man nu er i gang med at undersøge, om der er sket brud på persondatalovgivningen.

”Vi tager det seriøst, at nogen sætter spørgsmålstegn ved, om vi lever op til lovgivningen. Men der er nogle gråzoner, som vi er ved at afklare, eksempelvis hvad der er vores forpligtelse, og hvad der er Primetimes,” forklarede Sigrid Paulsen.

Selv om Primetime i går ikke ville interviewes, skrev direktør og partner Thomas Juul-Dam i en mail, at Primetime ”er fuldt ud bekendt med den nye persondataforordning”, og at man har ”brugt mange kræfter på at blive GDPR compliante, og det er noget, vi er opmærksomme på i alle de opgaver, vi varetager”.

 

Tilføjelse 15/11: Efter denne artikel er publiceret, har Primetime skiftet mening og alligevel stillet op til interview om sagen. Du kan læse interview med Primetimes direktør Thomas Juul-Dam her.

Tilføjelse 20/11: Journalisten har spurgt Sundhedsstyrelsens pressechef, om hun kan genkende udlægningen af mødet med Primetime, hvor hun og Claus Fahrendorff deltog. Hendes svar er tilføjet.

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Kommunikationskoordinator (barselsvikariat)

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

DR søger to erhvervsjournalister i Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 18.02

Sydvestjysk Sygehus søger strategisk kommunikationsmedarbejder

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 17.02

Resultatorienteret kommunikatør med passion for digital udvikling

Dansk Firmaidrætsforbund
Ansøgningsfrist: 17.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02

Radikale Venstre søger videojournalister

Radikale Venstre
Ansøgningsfrist: 18.02

Journalist med kommunikationserfaring

Vejle Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02