search

Koranen er ikke til debat

"Vi laver journalistik baseret på den vestlige tradition. Vi går fuldt ind for ytringsfrihed," siger nyhedschef Dana Suyyagh fra det arabiske modstykke til CNN, Al Jazeera. Men muslimernes hellige bog er for eksempel ikke omfattet af ytringsfriheden.

"Ohhhh, you mean women."

Dana Suyyagh slår ud i en høj latter og lægger en afvæbnende hånd på mit lår.

Et øjeblik tidligere har JOURNALISTEN spurgt den kvindelige nyhedschef fra Al Jazeera, om hendes reportere kan lave journalistik om omskæring. Hun troede, spørgsmålet handlede om omskæring af drenge.

Men spørgsmålet drejede sig selvfølgelig om de piger i Afrika, som på grund af kulturelle (u)skikke bliver lemlæstet ved omskæring. 30-årige Dana Suyyagh tænker sig om.

"Vi har haft panelprogrammer, hvor omskæring og andre skikke blev diskuteret. Men vi har ikke lavet journalistiske indslag på det emne."

– Hvorfor ikke?

"Jeg tror ikke, vi ville kunne finde nogen, der ville stå frem."

– Hvis I havde kilderne, ville I så gøre det?

"Den historie er ikke nogen nyhed i de arabiske lande. Men vi turde da godt bringe det. Jeg synes bare ikke, det har nogen nyhedsværdi. Det er en kulturel ting."

Jordanske Dana Suyyagh smiler meget og med god grund. Siden 11. september er hendes arbejdsplads, Al Jazeera, blevet omtalt som Mellemøstens CNN.

Under "Krigen mod terror" var Al Jazeera den eneste tv-station med kameraer i selve Afghani-stan, og nok så afgørende: Osama Bin Laden valgte at tale på Al Jazeera.

Da mange arabere mistror nyhederne fra de vestlige tv-stationer og mangler det arabiske perspektiv, så var vejen til seernes skærme banet – også i Vesten.

"Vi bragte den almindelige araber ind i Vestens stuer og fortalte, hvordan araberen på gaden ser på verden," siger Dana Suyyagh, lige inden vi bliver afbrudt af en travl journalist, som gerne vil lave en aftale med Al Jazeeras udsendte.

Vi sidder i foyeren på Hotel Nyborg Strand under en pause i Dansk Journalistforbunds Fag-Festival.

Alligevel samler hun elegant tråden op:

"Men den arabiske verden manglede også en fri presse på arabisk. Ingen andre arabiske tv-stationer er gået så langt, som vi er i at tage kontroversielle emner op. Vi har for eksempel lavet hi-storien om arabiske mænd, som bruger prostituerede. Vi har også sat fokus på arrangerede ægteskaber," siger Dana Suyyagh.

Ingen nyhedsværdi
Det ser alligevel ud til, at der er et stykke vej, inden Al Jazeeras troværdighed kan måles med en vestlig tv-station som for eksempel BBC World.

En af misserne, ifølge flere danske aviser, indtraf, da en af Al Jazeeras journalister efter World Trade-bombningen fremlagde teorien om, at jøder måtte stå bag.

Den historie afviser Dana Suyyagh.

"Vores reporter citerede blandt andet iranske avisers ledere, som fremlagde teorien om et zioni-stisk komplot. Vi sagde ikke, det var sandheden," siger Dana Suyaagh.

Hun fastholder, at Al Jazeera går fuldt og helt ind for pressefrihed og arbejder efter samme journalistiske idealer, som Vestens medier:

"Jeg er uddannet i Canada, og mange af mine kolleger er også uddannet i Vesten. Flere er trænet af BBC. Vi går ind for pressefrihed og demokrati."

– Vil det sige, at I laver journalistik på alle emner?

"Ja. Men ligesom Biblen er hellig for kristne, så sætter vi ikke spørgsmålstegn ved Koranen. Muslimernes hellige bog er Guds ord for alle muslimer, og det sætter vi ikke spørgsmålstegn ved."

Dana Suyyagh fortæller, at stationen ofte får lukket sine bureauer i de arabiske lande, og at USA også jævnligt forsøger at stække stationen. Da Al Jazeera viste den første video med Osama Bin Laden efter den 11. september, forsøgte USA uden held at få stoppet støtten til tv-stationen fra Qatars regering. De fleste amerikanske annoncører har også trukket sig ud af Al Jazeera.

I øjeblikket er Al Jazeeras bureauer i Kuwait og Bagdad lukket, fordi magthaverne har ment, at tv-stationen var for nærgående.

"Det er i den spænding, vi arbejder. Vores ambition, som jeg mener, vi lever op til, er hver gang at bringe det modsatte synspunkt."

Som eksempel på pressens hårde vilkår i de arabiske lande nævner Dana Suyyagh et forsøg fra begyndelsen af halvfemserne, hvor BBC lavede arabiske nyheder finansieret af Saudi-Arabien.

"Da denne tv-station fik fat i billeder fra Mekka, hvor folk blev henrettet, så gik der nok kun 45 minutter, inden stationen blev lukket af de saudiarabiske myndigheder."

– Ville Al Jazeera bringe billeder fra henrettelser i Mekka?

"Det tror jeg ikke. Det har ingen nyhedsværdi i den arabiske verden. Alle ved, det foregår, men Sharia-loven er ofte til debat i vores programmer."

Dana Suyyaghs brune øjne kigger rundt. Journalisterne på FagFestivalen smiler venligt til hende.

"Folk i Vesten havde et billede af, at araberen var en langskægget mand, der løb rundt i ørkenen med en walkie-talkie. Vi har ændret det stereotype billede af araberne," siger hun.

 

DANA SUYYAGH BLå BOG
l Siden 1998, nyheds- og programredaktør og reporter ved Al Jazeera, Doha, Qatar. Hun stod blandt andet for alle udsendelser omkring etårsdagen for 11. september.

l Har en universitetsgrad fra University of Toronto i Mellemøstlige og islamiske studier.

l Født 24. september 1972 i Jordan.

 

AL JAZEERA
De 600 ansatte i det lille tv-netværk – sammenlignet med store stationer som CCN og BBC World – rapporter fra hele kloden 24 timer i døgnet på arabisk. Vestlige medier bruger billeder fra Al Jazeera i stigende omfang.

Seertal: Omkring 40 millioner daglige seere.

Al Jazeera blev grundlagt i 1996 af den qatarske emir, Sheik Hamad, og hovedkvarteret ligger i den lille olierige stat ved den persiske golf, Qatar.

Den qatarske stat støtter Al Jazeera med 130 millioner dollars om året, resten af stationens udgifter dækkes ind med reklamer.

1. januar 2003 åbner Al Jazeera en engelsksproget nyhedstjeneste på internettet, hvis alt går efter planen.

Al Jazeera betyder halvø og hentyder til den arabiske halvø.

Kilde: Al Jazeera.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen