search

Kontoret har kun åbent mandag efter nymåne

Fototyveri endt i farce: Freelancefotograf, der klagede over tyveri, blev afvist med besked om at kontoret kun kunne kontaktes hver 3. mandag fra 13:07 - 13:09 - og kun på mandage efter nymåne

”I har nappet mit foto, det skal jeg vel have betaling for,” skrev freelancefotograf Anthon Unger tirsdag, da han opdagede, at musikbloggen hejven.se havde taget et af hans Polfoto-billeder af rocksangeren Jack White.

Dermed begyndte et mærkeligt forløb i en ellers helt almindelig sag om en fotograf, der opdager, at nogen har krænket hans ophavsret.

Ifølge Anthon Unger svarede Christian Foss, der står bag hejven.se:

”Fjernet”.

”Super, hvor skal jeg sende min regning hen,” spurgte Anthon Unger.

“Skru ned for charmen,” lød svaret fra Christian Foss, der tilføjede, at Anthon Unger skulle være glad for, at siden havde sat hans navn på.

”Vi har krediteret dig, og du har fået dit navn spredt – det var så lidt,” lød den kortfattede besked ifølge Anthon Unger.

Anthon Unger opdagede, at hejven.se havde brugt hans billede uden tilladelse, da han sad og googlede sit eget navn – og fandt billedet af Jack White.

»De havde heldigvis skrevet min navn i fotobyline. Jeg kunne se, at de ikke havde købt det af Polfoto. Derfor skrev jeg til dem og sagde, at de havde taget billedet,« siger Anthon Unger.

Da han spurgte om hvordan han kunne komme i kontakt med hejven.se lød det kryptiske svar, at kontoret kun kunne kontaktes hver 3. mandag fra 13:07 – 13:09 og kun på mandage efter nymåne.

Senere blev Anthon Unger gjort opmærksom på, at elevator-talen kun måtte være på 2 minutter ”for dér slutter kontortiden.”

I en mail til Journalisten svarer Christian Foss, at de mærkelige kontortider skal vise, hvor lille et foretagende hejven.se er.

”At Anthon har valgt at køre denne sag fuldstændig ud af proportioner vil jeg glæde mig til at følge. Jeg har fundet sodavand og popcorn frem.”

Christian Foss lagde historien om Jack White på sin blog på Roskilde Festival i 2012 med tømmermænd.

”Jeg havde selv taget et par billeder, men befandt mig desværre for langt fra scenen til, at det blev rigtig godt. Jeg greb derfor til Googles billedsøgning og fandt et passende billede. Jeg brugte billedet og akkrediterede fotografen med navn under billedet. Tiden går og jeg får ca. et år efter en mail fra Anthon med besked om at fjerne billedet fra siden, da jeg ikke har rettighederne til at bruge det. Fair nok, jeg skynder mig at fjerne billedet, som han beder om,” skriver Christian Foss, der forklarer at hejven.se er nonprofit/ikke-kommerciel.

”Jeg har aldrig rigtig sat mig ind i lovgivningen om brug af billeder og har altid tænkt, at så længe fotografen er akkrediteret korrekt må sådan et lille foretagende som jeg er godt låne lidt hist og pist uden verden går under.  Det er og bliver min holdning til både musik og billeder,” skriver han.

Anthon Unger siger, at han med Polfotos tilladelse havde han været tilbøjelig til at lade hejven.se bruge billedet gratis – hvis de bare havde spurgt.

»I stedet er han gået hen til slikbutikkens bland-selv-hylde og har smagt på varerne uden at spørge om lov,« siger Anthon Unger, der nu har bedt Polfotos jurister om at kigge på sagen.

Kommentarer
15
Kristian Halskov
20.06.13 14:48
Hej Jeppe. Jeg kunne godt
Hej Jeppe. Jeg kunne godt tænke mig at bruge din arbejdskraft. Men det er ikke nogen stor opgave, så jeg regner med, at du vil arbejde gratis. Det med at betale for et stykke arbejde er jo ikke noget, du går ind for, når det er i småtingsafdelingen.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
20.06.13 16:12
”Jeg har aldrig rigtig sat
”Jeg har aldrig rigtig sat mig ind i lovgivningen om brug af billeder"... Nå, men der skal da betales for brug af billedet ligemeget om man har gidet at sætte sig ind i regler og lov eller ej.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
20.06.13 20:56
Til Jeppe Sørensen: Det er
Til Jeppe Sørensen: Det er sgu også småligt ikke at ville betale for at bruge en andens billeder.

Jeg kører heller ikke gratis med bussen med den begrundelse at der jo er andre der har betalt for at køre med, så behøver jeg ikke.
Fremhævet af Journalisten
Knud Hunderberg
21.06.13 14:26
Det er småligt i det han
Det er småligt i det han kræver en regning, selv om bloggeren har fjernet det. Hvorfor vil han vride penge ud af en sten?

Bloggeren ved i øvrigt højst sandsynligt ikke, at han krænker nogens ophavsret. Den spiller ikke særligt godt sammen med, hvordan det moderne samfund fungerer, hvor vi deler information på kryds og tværs. Jeg tvivler på, at jer der støtter fotografen i hans krav, har succes med 100% at undgå at krænke ophavsretten på en daglig basis, hvis I altså¨bruger sociale medier, internet, osv. Så prøv nu lige at være en anelse mere nuancerede end det der pjat med at "arbejde gratis", osv. Det er altså 2013, og problemstillingen er en anelse mere avanceret end den gang I var unge.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
21.06.13 20:43
Det burde simpelthen være en
Det burde simpelthen være en fast del af pensum for eleverne i 7. - 8. og 9. klasse, at de blev undervist i ophavsretten. Der er nemlig et kæmpe stort behov for, at alle unge lærer, at andres arbejde ikke er et stort ta' selv bord, som man bare kan kopiere helt gratis.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Fremhævet af Journalisten
Jens Astrup
21.06.13 20:46
Der er mange der misforstår
Der er mange der misforstår ophavsret og tror at det kun handler om betaling. Det handler også om, at kunne styre hvor ens arbejde ender og f.eks. at have styr på at det bliver brugt ordenligt. Den bedste måde at styre det på er økonomisk.
Fremhævet af Journalisten
Peter Bugge
21.06.13 21:18
Undskyld mig, men
Undskyld mig, men selvfølgelig skal bloggere på diverse inferiøse sites da ikke have lov til at stjæle med arme og ben. Hvis de vil bruge et billede eller en tekst, er det helt fint - men så må de naturligvis betale for det. Desværre benytter utallige sites sig af den slags tyveri - dejligt, at de af og til bliver fanget.
Fremhævet af Journalisten
Michael M,Jørgensen
22.06.13 07:03
Min nabo køber mælk i Netto

Min nabo køber mælk i Netto
Og han betaler for det. Jeg henter også mælk i netto. Jeg betaler da ikk for det. For Netto har jo så meget mælk og
Min nabo har jo betalt for mælken!

Det er da helt ok at jeg ikke vil følge reglerne
Et billede er jo bare et billede og det er da
Helt gratis. Det er jo i orden at man stjæler ?
Jeg havde valgt at gøre det samme i sådanne en sag spm. Unger har gjort

Forresten. Jeg skal have klippet. Min hæk
Nogle der lige kan ordne den. Gratis ?
Fremhævet af Journalisten
Rene Schütze
22.06.13 07:33
Er helt på Anthons side.
Er helt på Anthons side. Vores arbejde bliver konstant misbrugt af diverse forskellige. Websider, bloggere og andre der tror at det er et tá selvbord med Google billedsøg. Man bliver altså også sigtet for butikstyveri selv om man kun har stjålet en agurk i Bilka. Bliver det opdaget så bliver man anmeldt. Det går heller ikke ind under smålighed.
Fremhævet af Journalisten
Thomas H.
22.06.13 08:45
Ophavsret anno 2013 burde nok
Ophavsret anno 2013 burde nok kigges efter i sømmene, da det ikke fungerer på heeelt samme måde i dag som for 50 år siden.
Man må skelne mellem kommercielt brug og tilfældigt amatør-halløj og "fair use", det sidste giver en masse omtale, views, hits og det kan også være penge værd i sidste ende.
Hvis Psy havde taget 60 kroner fra starten, for alle der ville se "Gangnam style" på YouTube, tror I så den havde fået 1,6 milliarder hits og han var blevet verdenskendt så han DEREFTER kunne tjene en masse penge?
Fremhævet af Journalisten
mogens laier
22.06.13 09:08
Knud, Jeppe, Michael og alle
Knud, Jeppe, Michael og alle de andre, jeg låner jeres BMW en af dagene, er det ok? den står alligevel i garagen.
Fremhævet af Journalisten
Thomas H.
22.06.13 09:20
Mogens: Jeg tror BMW er
Mogens: Jeg tror BMW er ligeglade, de har fået penge for den én gang.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Bog
22.06.13 12:49
Er jeg den eneste, der finder
Er jeg den eneste, der finder at Christian Foss' svar i sig selv, er grund nok til at vride ham rundt?

En ting er at en lille blogger mere eller mindre uforvarende, kommer til at bruge kommercielle billeder på en stridig måde, men tonen indikerer for mig, at Foss i grunden er ligeglad. Et 'undskyld' kunne sikre føre andre veje hen, men rent personligt vil et flabet svar i den dur, også få mig til at køre den juridiske line fuldt ud. Og så må folk gerne kalde mig smålig også...
Fremhævet af Journalisten
Michael M.Jørgensen
23.06.13 00:11
Mogens.

Mogens.
Jeg har engang fotograferet en sådanne
BMW. Det er det tætteste jeg har været en
Som selvstændig fotograf er der under 100 000 i løn om året så jeg mf ligger på den nye fattigdomsgrænse
Måske dette kan give en lov til at stjæle mælk i netto
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
23.06.13 10:47
Mange af de kommenterer, der
Mange af de kommenterer, der er kommet i forbindelse med denne artikel viser, at journalistforbundet måske skulle lave en offentlig kampagne om ophavsret - om ikke andet så for at hjælpe medlemmerne med at få spredt budskabet om, at man altså ikke må bruge en tekst eller et billede, bare fordi man kan, uden først at få lov og evt. betale for brugen.
Fremhævet af Journalisten