Konservative er sure over, at Altinget skrev samme nyhed to gange

Konservative kritiserer, at Altinget to gange med 10 dages mellemrum har bragt den samme nyhed om en dårlig mandatprognose for partiet. “Det er ikke gjort klart nok, at det er en gammel nyhed,” siger pressechef. Altinget: “Den er ikke outdatet”
  • Asger Ladefoged / Ritzau Scanpix
    Filip Lauritzen, pressechef i Konservative, i debat på Folkemødet i 2018.
05.03.2019 · 11:10

Alle Konservatives ministre er på vippen til at ryge ud af Folketinget. Sådan lød det på altinget.dk i en nyhed den 18. februar baseret på en mandatprognose lavet af professor Kasper Møller Hansen.

Samme nyhed blev bragt i en selvstændig artikel igen den 28. februar - baseret på samme mandatprognose og med næsten sammen rubrik. Den første nyhed var bag en betalingsmur, mens den seneste var en forkortet udgave af den første, som blev publiceret uden betalingsmur. Den versionerede gratisversion kørte også i toppen af Altingets nyhedsbrev.

“Det er et problem, at de præsenterer en gammel nyhed som ny vin,” siger pressechef i Konservative Filip Lauritzen.

“Jeg er ikke imod Altingets artikler eller de kedelige nyheder, der måtte komme om vores parti. Det er sådan, journalistik fungerer. Men det er et problem at præsentere den samme nyhed ad flere omgange, uanset om den er positiv eller negativ. Vi ved, at danskerne bliver præget af meningsmålinger,” siger han.

Han frygter, at det i sidste ende kan påvirke Konservatives valgresultat og give et misvisende billede af, hvor partierne i realiteten står.

Altinget laver ofte nye udgaver af artikler

Altinget mener ikke, det er et problem at udgive en redigeret udgave af nyheden 10 dage senere.

“Den er ikke blevet outdatet, eller der er sket noget nyt. Jeg synes, det holder fint at lægge den ud,” siger redaktionschef på Altinget Cecilie Gormsen.

“Jeg kan udmærket godt forstå, at de ikke synes, det er fedt med en nyhed, der siger, at alle deres ministre er på vippen. Men det er det, prognosen viser. Vi skriver også ting, som politikerne ikke synes er de sjoveste historier,” siger hun og påpeger, at de i artiklerne tager forbehold for, at der er faktorer, som gør, at det endelige valgresultat kan se anderledes ud.

Hvorfor bringer I den samme nyhed to gange?

“Som vi tit gør med de historier, vi synes, er vores bedste, laver vi en udgave af dem til vores gratis forside. Det gør vi, fordi vores abonnenter har førsteret på vores historier. Derfor bringer vi dem tit først på vores portaler, og så laver vi en kortere version af dem,” siger Cecilie Gormsen.

Hun peger på, at overlappet mellem læserne af Altingets gratisartikler og deres nicheportaler er meget lille. Derfor tror hun ikke, læserne ad flere omgange har oplevet, at der er blevet skrevet negativt om Konservative.

“Der er ikke sindssygt mange, der får det, som ligger bag vores Christiansborg-portal. Og det er to vidt forskellige målgrupper, der læser artiklerne. Det er ikke, fordi den har haft et liv ad flere omgange,” siger hun.

TV 2 Fyn stod af historien

Filip Lauritzen fortæller, at han den 28. februar blev kontaktet af blandt andet TV 2 Fyn, der ville lave en artikel om, at den fynske børne- og socialminister Mai Mercado på baggrund af Altingets artikel så ud til at være på vej ud af Folketinget.

Da han forklarede, at historien var bragt for 10 dage siden, droppede TV 2 Fyn at lave en nyhed, forklarer han.

Filip Lauritzen mener, at Altinget som minimum selv skulle have deklareret, at det var en nyhed, der allerede var blevet bragt.

“Jeg tænkte også, at de havde en ny måling, men det viser det sig, at det ikke er,” siger Filip Lauritzen.

Redaktionschef Cecilie Gormsen anerkender Filip Lauritzens kritik af, at det kan se mærkeligt ud, at nyheden er blevet skrevet igen 10 dage senere uden at gøre læserne opmærksomme på det. Det vil Altinget derfor tage op fremover.

“Vi skal diskutere, om der skal sættes en dato på, hvornår artiklerne har været bragt på vores Christiansborg-portal. Men for læserne tror jeg ikke, det ville gøre den store forskel,” siger Cecilie Gormsen.

Konservative appellerer til medierne

Filip Lauritzen mener, det er vigtigt at diskutere, hvordan medierne behandler meningsmålinger. Han opfordrer derfor generelt medierne til at være meget gennemsigtige og tage forbehold for deres konklusioner i den kommende valgkamp.

“Vi tror på, at det i sidste ende har en effekt på vælgerne, når de læser, at det går godt eller skidt for et parti. Man vil gerne være med på vinderholdet. Derfor vil jeg appellere til, at medierne tydeliggør, hvornår meningsmålinger er lavet, om de har omtalt dem tidligere, og hvad der ligger til grund for deres analyser,” siger pressechefen.

Cecilie Gormsen mener generelt, at Altinget er god til at tage forbehold for usikkerheder i prognoser.

“Vi passer meget på, hvordan vi vinkler, og er meget åbne om metoden og de usikkerheder, der kan være. Det skriver vi også klart i artiklen,” siger hun og peger blandt andet på, at selv om Altinget skriver, at alle K-ministre er på vippen, så konkluderer de også, at det er mest sandsynligt, at eksempelvis Søren Pape Poulsen bliver valgt ind igen.

Kommentar

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04