search

Konkurrent vil savne Nyhedsavisen

Journalisterne på Fyens Stiftstidende mister deres nærmeste konkurrent, når Nyhedsavisens Odense-redaktion lukker. På den journalistiske front ærgrer ny chefredaktør Per Westergård sig.

Journalisterne på Fyens Stiftstidende mister deres nærmeste konkurrent, når Nyhedsavisens Odense-redaktion lukker. På den journalistiske front ærgrer ny chefredaktør Per Westergård sig.

Tre dage efter Per Westergård tiltrådte på Fyens Stiftstidende, lukkede Nyhedsavisen deres redaktion i Odense.

»Det er jeg lidt ked af, for det holder os journalistisk skarpe, når der er konkurrence. Til gengæld betyder det, at vi kan få fat i nogle avisbude. Lige siden Nyhedsavisen startede, har det været svært at skaffe bude nok. Nyhedsavisen blev lanceret i en periode med højkonjunktur, hvor det i forvejen var svært at få folk til at stå tidligt op og dele aviser ud. Men jeg er selvfølgelig ked af, at vi fremover ikke har nogen at holde os op imod og måle os med,« siger Per Westergård. Han er i dag, fredag, i Lasse Jensens program Mennesker & Medier kl. 13.03 på P1.

Torsdag var Per Westergård på seminar med Fyens Stiftstidendes Odense-redaktion, hvor journalisterne også gav udtryk for, at de var ærgerlige over at miste konkurrenten.

Ud over flere bude forventer Per Westergård også, at lukningen af Nyhedsavisens Odense-redaktion vil give flere læsere.

»Så det var på den måde en perfekt velkomstgave til mig,« siger Per Westergård.

Han forventer dog ikke, at det annoncemæssigt kommer til at betyde den store forskel.

»Det er da klart, at det har lagt pres på prisen, men trods et stort læsertal har de ikke kunnet konvertere det til mange og velbetalende annoncører,« siger han.

Allerede efter en uge på sin nye post har Per Westergård fået indtryk af, at han er kommet til et mediehus med høj journalistisk kvalitet, og hvor der er vilje til at videreudvikle journalistikken.

»Jeg er ansat på det mandat, at der skal ske en journalistisk udvikling, hvor vi sikrer os, at vi bliver ved med at have platforme, vi kan tjene penge på,« siger han.

Der skal både satses mere på nettet og på radio. På nettet er ambitionen at få fat i målgruppen 15 til 35 år. Per Westergård har tidligere været med til at starte siden Altomaarhus.dk, der for Århus er, hvad Aok.dk er for København.

»De yngre læsere skal vi have fat i ved at skabe helt nye måder at lave journalistik på,« siger Per Westergård. Det kan være anmeldelser af restauranter, cafeer og film af brugerne selv, som skal indgå som en vigtig del af nye hjemmesider fra Fyens Stiftstidende.

På radiofronten varsler han nye kanaler, eller nye formater, som det hedder i fagsprog. Her bliver det nok i højere grad de lidt ældre, der skal satses på.

»Jeg ville være forsigtig med at satse på de unge på radioområdet, fordi konkurrencen om den målgruppe i forvejen er hård. De 15-35-årige er heller ikke så optagede af, om en historie er fra Svendborg eller Singapore. Det er jo vores opgave at gå efter den lokale vinkel.«

Per Westergård kommer fra en stilling som chefredaktør på Århus Stiftstidende. Indtil videre har han indlogeret sig i en studenterhybel på gågaden i Odense i hverdagene og pendler hjem til Århus. På sigt er det planen, at han vil slå sig ned i Odense, når hans hustru får arbejde i byen.

 

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen