search

Konkurrence for konkurrencens skyld?

Visionsløst og nærmest katastrofalt må man nærmest betegne det angreb på DR, som nogle af Folketingets partier lægger op til i forhandlingerne om et kommende medieforlig.

Visionsløst og nærmest katastrofalt må man nærmest betegne det angreb på DR, som nogle af Folketingets partier lægger op til i forhandlingerne om et kommende medieforlig.

Gennem de sidste 16 år har DR været gennem den ene sparerunde efter den anden, og bedst som alle gik og troede, at nu var der ved at være ro, og medarbejderne begyndte at se på udviklingsmulighederne igen, så barsler flere Folketingspolitikere med forslag om nye besparelser og dermed fornyet uro blandt medarbejderne.

Hvis politikerne tror, det giver bedre programmer og højere kvalitet, tager de fejl. Forslagene om at barbere 175 millioner kroner af DR's budget og yderligere sende 100 millioner kroner ud i produktionsmiljøet vil give så dybe sår i public service stationen, at det for alvor bliver svært at genskabe et DR med resurser nok til at kunne leve op til de forpligtelser, der hviler på en sådan institution.

– Politikerne har åbenbart ikke mod til at finde nye resurser og for eksempel tage hul på den momsmilliard, som gemmer sig i licensen.
– Politikerne vil tilsyneladende heller ikke bruge de kreative kræfter, der skal til for at samle FM-kanaler sammen til en kommerciel radiostation, der kan tage konkurrencen op med DR.
– Politikerne tør åbenbart heller ikke for alvor lægge op til en samlet mediepolitik med perspektiv for fremtiden.

Tanken om en ny kvalitetskanal til radio er bestemt spændende, men hvorfor så ikke foretage den omlægning af FM-båndet, som kan give 2-3 ekstra landsdækkende kanaler og dermed en radiostation med mere end én kanal og deraf den mangfoldighed, der kan give sådan en station noget mere pondus og en reel chance for at overleve.

Hvorfor ikke for alvor begynde at udvikle digitale medier, som hviler på publicisme og dermed give en kvalitativ konkurrence til de globale medier, som lige nu rager for milliarder af annoncekroner ud af den danske medieøkonomi. Hvorfor skal Google og Facebook for eksempel ikke bidrage økonomisk til indholdet, og hvorfor skal de store telekommunikationsselskaber gå fri, når de nu alle sammen tjener store summer på indhold, som andre skaber?

Vær lidt kreative, kære politikere og hent pengene der, hvor de er – og ikke ved at public service skal spise sin egen hale til at betale en konkurrence for konkurrencens skyld.

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen