Kongehuset opruster på sociale medier

Kongefamilien ansætter konsulent til at øge tilstedeværelsen på sociale medier. »Det er det, jeg har efterlyst i mange år. Andre kongehuse har været på sociale medier i masser af år,« siger Trine Villemann
  • Keld Navntoft/Scanpix
    Ny kommunikationskonsulent på Amalienborg skal få kongehuset ud på sociale medier. Her er det Dronning Margrethe ved nytårskuren sammen med kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary. Forrest hofmarskal Michael Ehrenreich.
18.01.2016 · 14:44

Kongehuset vil fremover sandsynligvis være mere til stede på sociale medier. I et aktuelt jobopslag søger Kongehuset en digital kommunikationsmedarbejder, der blandt andet ”skal bistå Kongehuset i at opruste tilstedeværelsen på de digitale platforme”.

Det fremgår af opslaget, at medarbejderen kommer til at indgå som en del af Kongehusets kommunikationsafdeling. ”Dit særlige fokus vil være på arbejdet med Kongehusets hjemmeside (kongehuset.dk) og på øvrige elektroniske aktiviteter.”

Det gælder for eksempel planlægning af Kongehusets digitale aktiviteter og dagligt redaktionelt arbejde med tekster, fotos og video til Kongehusets forskellige platforme.

Underholdningsjournalist og forfatter til en række bøger om kongehuset Trine Villemann har længe spurgt, hvorfor det danske kongehus ikke er på sociale medier.

»Jeg synes, det er dejligt. Det er det, jeg har efterlyst i mange år. Andre kongehuse har været på sociale medier i masser af år,« siger Trine Villemann.

Ifølge Trine Villemann bevæger de hollandske, engelske, svenske og norske kongehuse sig allerede hjemmevant rundt på de sociale medier.

I Norge er både kronprins Haakon, kronprinsesse Mette-Marit, kong Harald og dronning Sonja for eksempel på sociale medier. Kongefamilien har for eksempel en side på Facebook med 186.000 følgere.

Trine Villemann siger, at fordelen ved sociale medier er, at det giver kongefamilierne en kanal til at kommunikere direkte med befolkningen uden om medierne. Og så er sociale medier bedre egnet til at skabe dialog – noget, Trine Villemannn især roser det engelske kongehus for.

»Da William og Kate fik deres andet barn i sommer, var de ude på alle platforme og inviterede englænderne til at sende billeder ind af børn, som var født samme dag. De begyndte en interaktiv samtale, og det var en kæmpe succes,« siger hun.

Kommentar

Seneste jobopslag

Finansministeriet søger erfaren pressemedarbejder

Finansministeriet
Ansøgningsfrist: 27.08

Video-journalist

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 03.09

Danmarks Lærerforening søger kommunikations- og analysechef

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 20.08

Social media and video manager

Egmont Administration
Ansøgningsfrist: 22.08

Pressekonsulent søges til BUPL

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.08

Information søger journalister med undersøgende profil

Information A/S
Ansøgningsfrist: 27.08

Senior Press Officer til mediehåndtering

Ørsted
Ansøgningsfrist: 17.08

Skatteministeriet søger en skarp presserådgiver

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 17.08

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 31.08

Styrelsen for Patientsikkerhed søger kommunikations- og pressechef

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 27.08

Finansreporter Finwire News

Finwire News
Ansøgningsfrist: 20.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08