search

“Konflikt skal bygge på ægthed”

Professionelt reklamebureau kunne ikke have gjort det bedre, mener forbundsformanden og forbundets informationschef

Med fast stemme og roligt blik fastslår forbundsformand, Mogens Blicher Bjerregård, at noget af det mest professionelle i en konflikt er at sørge for ægthed.

"Det er vigtigt at vise den ægte vare, hvor frustrationerne og utilfredsheden kommer frem," siger han og forklarer dermed, hvorfor han ikke tror, et professionelt reklamebureau kunne have hjulpet med at få budskabet ud.

"Vi fik sendt budskabet afsted: Vi skal bave forbedret indflydelsen på Ny løn. Først talte vi om solidaritet, så blev det raffineret, men der har ikke været tvivl om budskabet." Han lægger derved voldsomt afstand til JOURNALISTENs artikel i seneste nummer: Forfejlet kampagne.

Esben Ørberg får opbakning af Journalistforbundets informationschef, Esben Ørberg.

"Det er ikke vores opfattelse, at vi kunne have ‘solgt' kampagnen bedre ved at knytte et kommunikationsbureau til kampagnen. Ingen kunne da heller diske op med en overbevisende strategi. Der var jo ikke tale om en såkaldt ‘oplagt sag' som for eksempel knægtelse af ytringsfriheden eller noget lignende. Og heller ikke om salg af tandpasta. Det var ikke en sag, der lå lige til højrebenet som en folkesag. Jeg har ikke hørt om nogen, der havde den gode idé, som kunne få os til at brage igennem i offentligheden. Men jeg vil bestemt gerne høre, hvis nogen mener, at de sidder med idéen."

Han tilføjer, at han heller ikke tror, der havde været nogen større forståelse for at bruge mange penge til en kampagne. Mange syntes allerede, de betalte rigeligt.

Mogens Blicher Bjerregård roser de strejkende fra Danmarks Radio, siger de har gjort det opfindsomt og fremragende, og understreger, at de jo heller ikke har kørt på frihjul.

"Der har været kontakt til Esben Ørberg, og de har nøje vidst, hvilke budskaber der var vigtige for DJ."

Problemet med DR-konflikten er ifølge Esben Ørberg, at hr. og fru Jensen aldrig ville kunne komme til at forstå den. Den ville aldrig kunne blive til en folkesag.

Et andet problem er ifølge Esben Ørberg, at det ikke fra første dag stod klart, hvorfor mæglingsforslaget blev forkastet.

Mogens Blicher Bjerregård har med vilje ikke været ude for at lave kampagne selv.

"Når jeg sidder i forhandlingssituationen, kan jeg mærke rygdækningen. Min opgave er udelukkende at holde mit blik stift rettet mod forhandlingerne."

Det er også grunden til, at Mogens Blicher Bjerregård ikke vil diskutere de enkelte elementer af kampagnen.

"Det har været medlemmernes kampagne."

Uden endnu at have evalueret hele forløbet tør Mogens Blicher Bjerregård dog godt sige, at skulle der komme en konflikt igen, så vil han også lægge vægt på, at kampagnen bliver kørt på græsrodsplan.

"Der skal være vægt på ægtheden. Der har været 900 DR-journalister og mange freelancere ude i arbejdskamp, ude i frontlinjen. Når jeg ser tilbage, så synes jeg, det er en god måde."

"Set i bakspejlet synes jeg, vi skulle have brugt de fire dage, fra afstemningen blev forkastet til strejken begyndte, mere effektivt," siger Esben Ørberg, men tilføjer:

"Vi var ikke afklarede, vi har ikke prøvet det før."

Han fortæller, at hele forbundshuset siden foråret har forberedt sig på konflikten, der har været drejebøger for alt fra udbetaling af konfliktstøtte til konfliktens scenarier.

Da konflikten gik ind i sin fjerde uge, den uge, hvor der blev indgået overenskomst, stod Esben Ørberg klar med store dagbladsannoncer. Han vurderede, at det ikke kunne svare sig, førend de store fagforbund meldte officielt ud, at de støttede DR-journalisterne.

"Jeg tror ikke, at en mere effektfuld kampagne ville have givet en bedre overenskomst," siger han.

Læs også: Krav om konflikt-debat, Set i bakspejlet, Dag ét, De sidste stemmer og Hele forbundets strejke

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen