search

Kommunikationsfirmaer fik uventet fremgang

De største danske kommunikationsfirmaer har klaret sig flot gennem finanskrisen. Det fremgår af den årlige brancheanalyse fra Økonomisk Ugebrev.

De største danske kommunikationsfirmaer har klaret sig flot gennem finanskrisen. Det fremgår af den årlige brancheanalyse fra Økonomisk Ugebrev.

Ifølge opgørelsen fra ugebrevet, kom elleve af landets 20 største kommunikationsfirmaer bedre ud af 2009 eller som året før. Og blot to firmaer kom ud af 2009 med decideret driftsunderskud. Det skriver Økonomisk Ugebrev.

Årsagen til de flotte resultater – trods finanskrisen – er først og fremmest større efterspørgsel efter ekstern bistand til at kommunikere med virksomhedernes interessenter gennem nye effektive salgskanaler – heriblandt sociale medier.

"Mens erhvervslivet har sparet lidt på personaleblade og traditionelle pressemeddelelser, er der sat ekstra meget fokus på markeds- og kundeanalyser med henblik på at øge salget og ramme kunderne endnu mere præcist i det stadig mere konkurrencebaserede markedsmiljø, især for virksomheder med forbrugerrettede produkter og ydelser," skriver ugebrevet.

Størst fremgang i driftsoverskud havde Advice, som også hører til blandt branchens største aktører. Firmaet kom ud af 2009 med et driftsoverskud på 5 mio. kr. sidste år mod én mio. kr. året før.

Adm. direktør Espen Højlund forklarer udviklingen over for Økonomisk Ugebrev med, at erhvervslivet er begyndt at efterspørge alternative kanaler til at nå kunder og andre interessenter.

"I økonomiske krisetider leder virksomheder efter mere effektive måder at nå deres kunder på. Vi arbejder meget indenfor alternative kanaler, eksempelvis sociale medier. Grundlæggende handler det om mere målrettet at komme ud i de netværk, der er relevante for produktet, i stedet for at købe traditionel reklame, som rammer meget bredere og upræcist," udtaler Esben Højlund.

De to firmaer, som klarede sig skidt i 2008, var dels Communique+, der har haft udfordringer efter fusionen mellem det gamle Communique og Plus PR. Og dels Effector, der især arbejder med PR og kommunikation på sundhedsområdet.

Analysen fra Økonomisk Ugebrev tager udgangspunkt i en gennemgang af de enkelte selskabers årsregnskaber.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen