search

Kommunikationschef i SAS trækker stikket

To og et halvt år føltes som fem år. Sådan lyder begrundelsen fra kommunikationsdirektør i SAS, Claus Sonberg, der har valgt at stoppe.   

To og et halvt år føltes som fem år. Sådan lyder begrundelsen fra kommunikationsdirektør i SAS, Claus Sonberg, der har valgt at stoppe.   

Det er sjældent en tilbagelænet oplevelse at bestride et job som kommunikationschef. Og slet ikke når arbejdspladsen hedder SAS. Men opgaven var alligevel mere barsk end ventet.

Sådan lyder det fra den øverste kommunikationsdirektør i SAS, Claus Sonberg, der har valgt at forlade luftfartsselskabet i selv samme uge, hvor koncernen præsenterede et årsregnskab for 2009 med et underskud på næsten tre milliarder svenske kroner, planer om at spare yderligere to milliarder og endelig den seneste udmelding om, at 700 skal fyres.

"Jeg regnede med og vidste at jobbet kom til at være en af de mest spændende udfodringer – både kommunikationsfagligt og ledelsesmæssigt – men at det skulle være så krævende, havde jeg ikke drømt om," siger Claus Sonberg til norske Kampanje.com.

Exiten fra SAS sker blot 20 minutter inden han forsvinder ind til SAS' egen præsentation af årsregnskabet og spareplanerne.

Dermed begrænses hans karriere i SAS til blot to og et halvt år. Men selv siger han:

"Det føles som fem."

Og der har da også været rigeligt med begivenheder til at give kommunikationsdirektøren grå hår i hovedet. Han har således været involveret i tre Dash 8-ulykker, oliepriskrisen, den tragiske Spanair-ulykke, fusionsspekulationer, kartelbod, to emissioner og endeløse forhandlinger med fagforerninger.

På spørgsmålet, hvad der har været den værste opgave, siger han:

"At modtage det første telefonopkald og lede krisen, da 154 mennesker døde den 7. august 2008 i Spaniar-ulykken." 

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen