search

Kommunikationschef glad for omstridt kampagne

Den verserende kampagne for DJMX's nye kommunikationsuddannelse har måttet modtage meget kritik for sin ironiske tilgang. Men kommunikationschef Frank Christensen tror på kampagnen.

Den verserende kampagne for DJMX's nye kommunikationsuddannelse har måttet modtage meget kritik for sin ironiske tilgang. Men kommunikationschef Frank Christensen tror på kampagnen.

Professionsbachelor i fusk. Sandheden er den løgn, vi bliver enige om. Statsautoriseret skiderik. Sådan står der at læse på busser og ved busholdepladser i Århus og omegn i disse dage, hvor Danmarks Medie- og Journalisthøjskole forsøger at hverve medlemmer til sin nye kommunikationsuddannelse.

»Strategien for kampagnen er at gå lige i flæsket på fordommene. Og vi tror, at skal man have denne målgruppes opmærksomhed, så er vi nødt til at bruge ironien som omdrejningspunkt. Det har vi gjort med en række opsigtsvækkende headlines,« fortæller DMJX's kommunikationschef, Frank Christensen, der har været med til at udvikle kampagnen i samarbejde med reklamebureauet Wagawaga.

Ironien bliver dog ikke lige vel modtaget alle vegne. Kampagnen bliver debatteret på flere debatfora, hvor det ikke just svømmer over med roserne.

"Jeg synes, at kampagnen er helt skæv, og jeg føler mig trådt på min faglighed. Vi er faktisk rigtig mange kommunikatører, som arbejder seriøst med kommunikation, og som hverken har spin, pr eller andet i vores arbejdsliv," skriver en debattør på forbundet Kommunikation og Sprogs hjemmeside.

Også fra en af journalistforbundets politikere lyder der hårde ord.

»Jeg bliver skide ærgerlig, for det er da noget af det dummeste, jeg har set længe,« har HB-medlem Per Roholt således tidligere udtalt til Journalisten.dk.

Men Frank Christensen tager sig ikke nævneværdigt af kritikken. I stedet hæfter han sig ved, at debatten er udtryk for, at kampagnen har været effektiv omkring det at skabe opmærksomhed.

»Bare det, at du nu ringer til mig, fortæller jo, at vi har opnået noget. Jeg tror sagtens, målgruppen kan forstå den ironi, vi bruger. Og så kommer vi jo også med en vigtig afmelding i reklamerne, nemlig at virkeligheden er en anden på den nye kommunikationsuddannelse,« siger han.

Første årgang på den nye kommunikationsuddannelse begynder til sommer med et hold på 50 studerende. Til 2012 vil DMJX udbyde den samme uddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København, og derfor kører kampagnen kun i Århus og de større midtjyske byer.

Se debatten i Illustreret Bunker samt billeder fra kampagnen her.

Kommentarer
3
Lasse Meldgaard Bloch
22.02.11 12:29
Re: Kommunikationschef glad for omstridt kampagne

Ja, når bare kampagnen skaber opmærksomhed, så kan man jo ikke kræve mere ...

En anden gang kunne DJMX måske drage fordel af at henvende sig til et kommunikationsbureau også, når de skal rekruttere studerende til en .. ja, kommunikationsuddannelse.

 Vi stiller os gerne til rådighed.

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
23.02.11 08:46
Re: Kommunikationschef glad for omstridt kampagne

Ud over denne tvist om ord - hvad er så indholdet? Kommunikation handler jo om dialog, hvor den udøvende del af kommunikationsbranchen alene er nået til halvvejen informationen. Altså det envejs. Så agter den nye uddannelse at gøre noget ved den anden side, så det bliver noget tovejs. Dialog. Kommunikation som betegnelsen jo egentlig dækker?

 I en debat jeg forleden deltog i skrev en af debattørerne følgende om kommunikationsbranchen som den ser ud under de pressede forhold i finanskrisen:

"K-forum er samlingsstedet for de professionelle løgnhalse, der sælger deres retoriske evner til højestbydende. Du kan da ikke forvente, at vi skal have et etisk kompas - bare fordi vi er akademikere.

At være akademiker betyder da bare, at man kan levere flydende bull-shit, når man kommer på glatis. Du kan forvente etik af intellektuelle. Men det er som bekendt ikke den type mennesker, som vore højere læreanstalter "producerer" i disse årtier."

Fremhævet af Journalisten
Jens Madsen
23.02.11 13:46
Re: Kommunikationschef glad for omstridt kampagne

Hvem kan være overrasket?

Alt handler om opmærksomhed, og medierne er så dumme at belønne, hver gang én eller anden reklameidiot får en idé, der var endnu mere absurd end den der fik omtale i går. En klassiker er at nogen viser bare bryster eller røv. Så kan man være sikker på at en bovlam, ukritisk presse er til stede med journalister og kameraer, så der kan komme nogle klik i kassen på hjemmesiden. Bindegalt, uintelligent og skadeligt for fagets omdømme. 

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen