Kommunikationschef glad for omstridt kampagne

Den verserende kampagne for DJMX's nye kommunikationsuddannelse har måttet modtage meget kritik for sin ironiske tilgang. Men kommunikationschef Frank Christensen tror på kampagnen.

Den verserende kampagne for DJMX's nye kommunikationsuddannelse har måttet modtage meget kritik for sin ironiske tilgang. Men kommunikationschef Frank Christensen tror på kampagnen.

Professionsbachelor i fusk. Sandheden er den løgn, vi bliver enige om. Statsautoriseret skiderik. Sådan står der at læse på busser og ved busholdepladser i Århus og omegn i disse dage, hvor Danmarks Medie- og Journalisthøjskole forsøger at hverve medlemmer til sin nye kommunikationsuddannelse.

»Strategien for kampagnen er at gå lige i flæsket på fordommene. Og vi tror, at skal man have denne målgruppes opmærksomhed, så er vi nødt til at bruge ironien som omdrejningspunkt. Det har vi gjort med en række opsigtsvækkende headlines,« fortæller DMJX's kommunikationschef, Frank Christensen, der har været med til at udvikle kampagnen i samarbejde med reklamebureauet Wagawaga.

Ironien bliver dog ikke lige vel modtaget alle vegne. Kampagnen bliver debatteret på flere debatfora, hvor det ikke just svømmer over med roserne.

"Jeg synes, at kampagnen er helt skæv, og jeg føler mig trådt på min faglighed. Vi er faktisk rigtig mange kommunikatører, som arbejder seriøst med kommunikation, og som hverken har spin, pr eller andet i vores arbejdsliv," skriver en debattør på forbundet Kommunikation og Sprogs hjemmeside.

Også fra en af journalistforbundets politikere lyder der hårde ord.

»Jeg bliver skide ærgerlig, for det er da noget af det dummeste, jeg har set længe,« har HB-medlem Per Roholt således tidligere udtalt til Journalisten.dk.

Men Frank Christensen tager sig ikke nævneværdigt af kritikken. I stedet hæfter han sig ved, at debatten er udtryk for, at kampagnen har været effektiv omkring det at skabe opmærksomhed.

»Bare det, at du nu ringer til mig, fortæller jo, at vi har opnået noget. Jeg tror sagtens, målgruppen kan forstå den ironi, vi bruger. Og så kommer vi jo også med en vigtig afmelding i reklamerne, nemlig at virkeligheden er en anden på den nye kommunikationsuddannelse,« siger han.

Første årgang på den nye kommunikationsuddannelse begynder til sommer med et hold på 50 studerende. Til 2012 vil DMJX udbyde den samme uddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København, og derfor kører kampagnen kun i Århus og de større midtjyske byer.

Se debatten i Illustreret Bunker samt billeder fra kampagnen her.