Organisationer og virksomheder bidrager til den lave ledighed blandt DJ-medlemmer. (Opdateret)
Der bliver hvisket "krise" i krogene, mens sparekniven har været på rundtur på flere af de helt store medier. Alligevel er ledigheden for medlemmer i Dansk Journalistforbund historisk lav. I juni måned lå ledigheden under fem procent. Til sammenligning var 6,4 procent af medlemmerne ledige på samme tid sidste år.
»Det er meget interessant, hvorfor ledigheden falder i en tid med sparerunder. Min vurdering er, at mens dagbladsbranchen, DR og TV 2 skærer ned, ekspanderer kommunikationsbranchen. Der er et stort behov for kommunikationsmedarbejdere i organisationer og firmaer,« vurderer Per Nielsen, konsulent i DJ, Uddannelse & Kompetence til journalisten.dk.
I den nærmeste fremtid vil afdelingen se nærmere på branchens jobopslag og medlemmernes bevægelser for at få en mere præcis pejling om, hvor de ledige får arbejde.
For medlemmerne i DJs kommunikationsgruppe faldt ledigheden hele 64 procent fra juni sidste år til juni i år. Fra 38 til 15 fuldtidsledige. Det betyder, at antallet af ledige kommunikationsmedlemmer kun er 1,4 procent.
Fotografer, layoutere, illustratorer og TV-folk er hårdest ramt af ledighed, hvor 6,8 procent af medlemmerne er ledige.
»Tidligere havde fotograferne en ledighed på 15 procent, så egentlig er tallet en succeshistorie. "Mørkekammerfotograferne" formåede ikke at følge med i den digitale udvikling. Nu har mange taget efteruddannelse, så de igen er blevet attraktive og passer til markedet i dag,« forklarer Per Nielsen, DJ.
Årsagen til ledigheden i Visuelt Forum- og TV-gruppen er, at der bliver uddannet flere, end der er behov for.
I juni var i alt 4,9 procent af DJ-medlemmerne på dagpenge eller under aktivering, hvilket svarer til 578 medlemmer.
3