search

Kommunikations-redaktør roser valgdækning

Det klæder medierne, at de i årets valgdækning beskæftiger sig mindre med taktik og spin - og mere med valgkampens politiske indhold. Sådan lyder det fra redaktør, der roser medierne for at gå "back to basics".

Det klæder medierne, at de i årets valgdækning beskæftiger sig mindre med taktik og spin – og mere med valgkampens politiske indhold. Sådan lyder det fra redaktør, der roser medierne for at gå "back to basics".

Siden fredag er danske medier svømmet over med historier om valgkampen. Men i modsætning til tidligere valgkampe bruger journalister og kommentatorer i år betydeligt mindre tid på at give karakterer, snakke spin og udlægge den mediemæssige metadagsorden.
Det glæder Timme Bisgaard Munk, redaktør på branchesitet Kommunikationsforum.
»Metadagsordenen er ikke helt død, men den er skudt i baggrunden. I stedet har medierne været gode til at fange det, som vælgerne gerne vil vide mere om – information om forskellige politiske udspils konsekvenser for den enkelte,« siger han til Journalisten.dk.
»Det taktiske bliver underordnet, og den virkelige verdens valg og fravalg er kommet op på dagsordenen. Det er meget sundt for medierne,« siger han.

Siden udskrivelsen af valget har Berlingske for eksmpel afsat 36 journalister til at dække valgkampen, der bliver satset på faktatjek og udgivet valgaviser. Selv P1 har flyttet rundt i sendefladen for at give plads til flere aktuelle indslag om valget til Folketinget.

Timme Bisgaard Munk peger på, at efter mange valg, hvor spin og værdikamp fyldte meget, handler det i år om fordelingspolitik – som er mediernes hjemmebane.
»Efter nogle år, hvor det var mere løst og handlede om det taktiske spil, er fordelingspolitikken igen kommet i fokus. Der er ikke penge nok i kassen, så hvem skal betale? Det skift har medierne været gode til at fange,« siger han og peger på, at medierne nyhedsgrafisk har gjort sig store anstrengelser for at vise, hvilke konsekvenser efterlønsreformen for eksempel får for den enkelte, eller størrelsen på handelsbalanceunderskuddet.

På Kommunikationsforum er opgaven nu at prøve at finde de kommunikationsvinkler, som de andre medier ikke har taget, fortæller Timme Bisgaard Munk. Han understreger, at selv om Kommunikationsforum er ejet af Advice – Socialdemokraternes reklamebureau – så er K-Forums redaktion uafhængig.
»Vi har vores egne holdninger, og Henrik Dahl har på sitet ved flere lejligheder været meget kritisk over for Helle Thorning-Schmidt. Så vi har også givet vores bidrag til Helle-bashing.«

Ifølge Timme Bisgaard Munk kan man godt mærke, at medierne længe har vidst, at et valg var på vej.
»Det er ligesom en krig, de har ventet på i lang tid. Det giver kvalitet. Det har været ret godt.«

STUEGANG: Op til valget går Journalisten løbende stuegang hos journalister, kommunikationsfolk, redaktører og kandidater til folketinget. Timme Bisgaard Munk er den første i serien.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen