Kommunikations-eksperter: V-kampagne skal stresse de andre partier

Den massive kampagne, Venstre søsatte sidste uge, handler ikke bare om at fortælle midtervælgerne, at partiet er god til velfærd. Den skal også presse Christiansborgs øvrige partier til at bruge af kampagnebudgetterne, siger kommunikationseksperter. Venstre afviser
  • Venstre
12.09.2018 · 08:52

”240 km/t når uheldet er ude. Det er velfærd.”

Sådan står der med fede typer hen over et billede af statsminister Lars Løkke Rasmussen og en akuthelikopter i en af de annoncer, som statsministerpartiet Venstre søsatte med en massiv kampagne sidste uge.

I alle kampagnens annoncer er statsministeren på samme måde parret med forskellige velfærds-tiltag under overskriften ”75 mia. kr. ekstra til velfærd. Hvert år.”

Spørgsmålet er så, hvorfor kampagnen kommer netop nu – om det betyder, at næste folketingsvalg er lige rundt om hjørnet, som der er blevet spekuleret i.

Men det tror to kommunikationseksperter, Journalisten har talt med, ikke. Statsministeren sagde da også selv på Venstres sommergruppemøde, at der ikke bliver valg før nytår. Derimod er kampagnen en vigtig brik i spillet frem mod næste folketingsvalg. Den skal mere end appellere til midtervælgere med budskabet om, at Venstre er lige så god til kernevelfærd som partierne i rød blok:

”Venstre prøver at lokke de andre partier til at bruge nogle penge, for så har de færre til valgkampen,” vurderer Henrik Kjerrumgaard, direktør i kommunikationsbureauet White Cloud og tidligere pressechef i Radikale Venstre.

En stor og dyr kampagne

Henrik Kjerrumgaard husker lignende kampagner frem mod valgkampen i 2011.

”Venstre har været meget klar i spyttet om, at det her er en meget stor og dyr kampagne. Det kan godt være, det får Socialdemokratiet og de andre partier til lige at kigge ned i deres valgkampagnebudget og sige: Skal vi alligevel lige booke noget outdoor og køre noget kampagne? Så det er et spil, der handler om at lokke de andre ud af busken og få dem til at bruge nogle penge, som de så ikke kan bruge i valgkampen,” siger Henrik Kjerrumgaard.

Et mega pres på de andre partier

Også kommunikationsekspert og tidligere særlig rådgiver Rasmus Jønsson hæfter sig ved, at Venstres kampagne er massiv og ”lækkert foldet ud”. Han kalder kampagnen ”en magtdemonstration”.

”Kampagnen lægger et mega pres på de andre partier. De ved jo lige så lidt som os andre, hvornår Løkke udskriver valg. Det kan sagtens være et formål med kampagnen, at den skal skabe stress hos de andre partier, så de også overvejer: Skal vi også komme med noget?” siger Rasmus Jønsson.

Venstre selv afviser, at kampagnen har til formål at presse de andre partier til at bruge af deres kampagnebudgetter.

”Venstre har ikke nogen forhåbninger om at kunne tømme den socialdemokratiske partikasse, som har en uudtømmelig pengetank hos fagbevægelsen,” skriver partisekretær Claus Richter i en mail.

Næste folketingsvalg skal holdes inden 17. juni.

Kommentar

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04