Kommunikations-eksperter: V-kampagne skal stresse de andre partier

Den massive kampagne, Venstre søsatte sidste uge, handler ikke bare om at fortælle midtervælgerne, at partiet er god til velfærd. Den skal også presse Christiansborgs øvrige partier til at bruge af kampagnebudgetterne, siger kommunikationseksperter. Venstre afviser
  • Venstre
12.09.2018 · 08:52

”240 km/t når uheldet er ude. Det er velfærd.”

Sådan står der med fede typer hen over et billede af statsminister Lars Løkke Rasmussen og en akuthelikopter i en af de annoncer, som statsministerpartiet Venstre søsatte med en massiv kampagne sidste uge.

I alle kampagnens annoncer er statsministeren på samme måde parret med forskellige velfærds-tiltag under overskriften ”75 mia. kr. ekstra til velfærd. Hvert år.”

Spørgsmålet er så, hvorfor kampagnen kommer netop nu – om det betyder, at næste folketingsvalg er lige rundt om hjørnet, som der er blevet spekuleret i.

Men det tror to kommunikationseksperter, Journalisten har talt med, ikke. Statsministeren sagde da også selv på Venstres sommergruppemøde, at der ikke bliver valg før nytår. Derimod er kampagnen en vigtig brik i spillet frem mod næste folketingsvalg. Den skal mere end appellere til midtervælgere med budskabet om, at Venstre er lige så god til kernevelfærd som partierne i rød blok:

”Venstre prøver at lokke de andre partier til at bruge nogle penge, for så har de færre til valgkampen,” vurderer Henrik Kjerrumgaard, direktør i kommunikationsbureauet White Cloud og tidligere pressechef i Radikale Venstre.

En stor og dyr kampagne

Henrik Kjerrumgaard husker lignende kampagner frem mod valgkampen i 2011.

”Venstre har været meget klar i spyttet om, at det her er en meget stor og dyr kampagne. Det kan godt være, det får Socialdemokratiet og de andre partier til lige at kigge ned i deres valgkampagnebudget og sige: Skal vi alligevel lige booke noget outdoor og køre noget kampagne? Så det er et spil, der handler om at lokke de andre ud af busken og få dem til at bruge nogle penge, som de så ikke kan bruge i valgkampen,” siger Henrik Kjerrumgaard.

Et mega pres på de andre partier

Også kommunikationsekspert og tidligere særlig rådgiver Rasmus Jønsson hæfter sig ved, at Venstres kampagne er massiv og ”lækkert foldet ud”. Han kalder kampagnen ”en magtdemonstration”.

”Kampagnen lægger et mega pres på de andre partier. De ved jo lige så lidt som os andre, hvornår Løkke udskriver valg. Det kan sagtens være et formål med kampagnen, at den skal skabe stress hos de andre partier, så de også overvejer: Skal vi også komme med noget?” siger Rasmus Jønsson.

Venstre selv afviser, at kampagnen har til formål at presse de andre partier til at bruge af deres kampagnebudgetter.

”Venstre har ikke nogen forhåbninger om at kunne tømme den socialdemokratiske partikasse, som har en uudtømmelig pengetank hos fagbevægelsen,” skriver partisekretær Claus Richter i en mail.

Næste folketingsvalg skal holdes inden 17. juni.

Kommentar

Seneste jobopslag

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Idérig og ambitiøs SoMe-manager til Dansk Erhverv

Dansk Erhverv
Ansøgningsfrist: 15.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Udviklingsproducer hos SAM Productions

SAM Productions
Ansøgningsfrist: 14.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Senior Corporate Communication Manager

LEGO Koncernen
Ansøgningsfrist: 14.11

Erfaren kommunikationskonsulent til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 14.11

Pressechef til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 16.11

Kommunikationsmedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 15.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist/bibliotekar/sekretær med flair for IT

Dansk Sprognævn
Ansøgningsfrist: 15.11