Kommentar: Medierne har skrevet finanskrisen op

Journalister og kommunikatører har haft stor indflydelse på den politiske og meningsdannende dagsorden under finanskrisen, og det har ført til en selvforstærkende manglende tiltro til fremtiden.

Journalister og kommunikatører har haft stor indflydelse på den politiske og meningsdannende dagsorden under finanskrisen, og det har ført til en selvforstærkende manglende tiltro til fremtiden.
Det skriver politisk analytiker og webredaktør Jon Kiellberg i seneste udgave af Kommunikatøren.

Ikke mindre end 45.000 artikler har de seneste tre måneder indeholdt tidens hotte ord, finanskrise, og konsekvensen af det store fokus på økonomisk krise er en selvforstærkende effekt, hvor dårligdomme på skrift smitter af på læserne. Samtidig har medierne fungeret som et forstørrelsesglas for historier med finanskrise som overskrift, uden at disse altid har haft hold i virkeligheden eller har kunnet tilskrives finanskrisen alene, mener Jon Kiellberg.

"Medier og markeder har indbyrdes påvirket hinanden og har skabt en snebold-effekt, som har smittet af på folks tillid, købelyst og tro på fremtiden. Og dårlige sager, som ville være kommet uden hjælp fra den økonomiske overophedning, er blevet tilskrevet finanskrisen."

Læs hele Jon Kiellbergs kommentar her.