search

Komiker: »Journalister er det værste publikum«

Journalister er reserverede, anti-autoritære og bedrevidende. Det gør dem til et usædvanligt dårligt stand-up publikum, siger Sebastian Dorset, der i weekenden var vært ved uddelingen af FUJ-priserne.

Journalister er reserverede, anti-autoritære og bedrevidende. Det gør dem til et usædvanligt dårligt stand-up publikum, siger Sebastian Dorset, der i weekenden var vært ved uddelingen af FUJ-priserne.

Da Sebastian Dorset i lørdags indtog den lille scene i salen på Berlingske, gik han imod et af sine egne husgeråd: Optræd ikke for journalister. Journaliststanden har længe haft et dårligt ry blandt de danske stand-up komikere.

»Det er et meget reserveret publikum,« siger Sebastian Dorset til Journalisten.dk.

»Alle observerer hvordan alle andre reagerer. Alle journalisterne overvåger publikum. Så når der kun er journalister til stede, er der ikke noget publikum – så er alle anmeldere,« siger han.

Det gør det utroligt svært at få folk til at grine spontant. Journalister har ikke nogen naturlig respons, når det kommer til stand-up, mener Dorset.

»Der sker simpelthen ikke noget, når det er meningen folk skal grine. Den bedste metode er faktisk at holde sine forsøg på at være sjov på et minimum. Det var også det, jeg prøvede på i lørdags – det gik ganske fint«

Lørdag aften var en festaften med blandet publikum. Det blødte lidt op på tingene, siger stand-up komikeren. Der var ikke samme stemning, som der kan være, hvis man optræder på en avis eller tv-station. Her kan redaktionen hurtigt lave en fælles front mod komikeren.

»De kigger på én med sådan et overbærende blik. Alle journalisterne sidder og tænker, det der stand-up kunne jeg også hvis jeg gad. Men lige nu har jeg simpelthen så travlt med at omstyrte regeringen,« siger Sebastian Dorset til Journalisten.dk. Han sætter journalister i samme kategori som reklamefolk, når det kommer til deres opførsel som stand-up publikum.

Sebastian Dorset har et overskyggende råd til komikere, der skal optræde for journalister: Lad vær. Men hvis man ikke kan komme udenom, er det vigtigt at spille på journalisternes selvfølelse.
»Journalister har en tendens til at være bedrevidende. Derfor handler det om at komme med jokes, der giver journalisterne mulighed for at demonstrere, at de ved noget kun et mindretal af befolkningen ved. Så kan de grine højt og understrege at "den fangede jeg",« siger Sebastian Dorset.

Kommentarer
13
Anne
21.11.11 11:39
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«
Kom igen, Dorset. Jeg mindes noget fagfestival med Jan Gintberg for ikke så længe siden. Han fik os til at grine af os selv og særligt ad hinanden. Det sidste er vi enormt gode til.
Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
21.11.11 12:45
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«
Sebastian Dorsets problem er og har altid været, at han er umorsom. Til  gengæld er han en habil klummeskriver med et vist journalstisk potentiale. Måske et sporskifte ville være på sin plads. Så kunne han surmule over nogle af de genuint morsomme standuppere - såsom Jan Gintberg
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Rødgaard
21.11.11 13:54
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

Tal dog for dig selv, Lars. Du kan ikke lide Dorset. Fint. Det er der andre, der kan. Det samme gælder Gintberg.

I øvrigt er Dorset uddannet journalist... Og så har han ret. 

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
21.11.11 14:29
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«
Jamen dog, Mikkel Rødgaard. Rolig nu. Lars forklarer blot, at Sebastian Dorset gør sig temmelig meget bedre på papir end i stand up. Og jeg kan da ikke være mere enig. Jeg vil hellere sluge en kaktus end høre en halv time på manden. Derimod er Casper Christensen, Anden, Gintberg m.fl. uhyre morsomme, men til gengæld også en del dyrere at hyre. Men godt for Sebastian Dorset, at han får afbuddene.
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Rødgaard
21.11.11 14:40
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

Hej Søren.

Det var såmænd ikke min hensigt at virke hverken provokeret eller irriteret. Jeg anfører bare ganske fredeligt, at Lars' mening, og for den sags skyld din, mening om, hvad eller hvem, der er sjove ikke nødvendigvis behøver at være normen.

Du kan så heller ikke lide Sebastian Dorset. Fint. Det er der så, siger jeg fuldstændig afslappet, andre, der kan. Og det samme gælder, siger jeg nu ganske forsigtigt, i øvrigt Jan Gintberg.

Heldigvis er der, forhåbentlig, ingen, der tvinger dig til at lytte til standup-komikere, du ikke synes er morsomme. 

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
21.11.11 15:18
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

@Mikkel Rødgrød

 På hvis vegne skulle jeg tale udover mine egne?. Underskriver jeg mig som Foreningen af Humorsøgende Journalister eller har du lignende hallucinationer på tapetet?

I det hele taget er "Tal for dig selv" retorikken dels lam og dels som skåret ud af sinkemagneten Nationen.dk, som - og nu taler jeg igen for mig selv - er en massegrav af menneskeligt forfald og sproglig afmagt.

Hvis du har en anden mening også i så henseende, skal du naturligvis være velkommen....

PS: Det glæder mig, at Dorset har en uddannelse som journalist. Det kan som bekendt føre til alt, bare man kommer i gang i tide. Hans komikerkarriere er og bliver et pausekomma.

Fremhævet af Journalisten
Mikkel Rødgaard
21.11.11 15:44
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

 

Hej Lars.

Sikke dog. Du kan naturligvis ikke tale på andre vegne end dig selv. Som jeg vist både anerkendte over for dig og Søren Thomsen, så er det helt… fint.

Hverken mere eller mindre. Jeg er helt og aldeles ligeglad.

Jeg kan huske, vi engang talte musik sammen i den korte periode, vi begge havde skrivebord på datos redaktion, og så vidt jeg erindrer, havde du en glimrende musiksmag. Synes jeg, og synes du, men det er der garanteret andre, der ikke synes. Og hvad så?

Den eneste grund til, at jeg svarede på din kommentar var, at jeg på den ene side godt kan se Dorsets pointe, og på den anden side ikke kan se, hvordan den pointe bliver modsagt/udviklet eller bare diskuteret af, at du konstaterer, at du ikke synes, han er sjov.

Jeg er da i øvrigt heller ikke meget for nationen.dk, så det behøver vi skam ikke diskutere.

Og så er jeg da ked af, at du synes min retorik er lam.

Venlig hilsen Mikkel Rødgrød…

 

Fremhævet af Journalisten
Signe Højgaard
21.11.11 18:46
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

Kære Sebastian

Jeg følte mig i godt selskab med dig som vært. Tak for underholdningen. Men derudover håber jeg ikke, at du ser denne besked, for det betyder, at du også har læst de andre kommentarer her i tråden.

Venlig hilsen

Signe Højgaard

Journalist

Fremhævet af Journalisten
Søren Jensen
22.11.11 07:33
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«
Hahaha - denne tråd er kostelig... indlæggene supplerer Dorsets teser om journalister fint.
Fremhævet af Journalisten
Dan Jensen
22.11.11 09:34
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

Hæhæ, det er altså sjovt.

Debattråden understreger lige akkurat Sebastian Dorsets pointer på en flot og ganske subtil måde. Det er da sjovt. Ikke så snart har han sagt, at journalister ikke er sjove som publikum, fordi vi allesammen er selvhøjtidelige anmeldere med korslagte arme, før han bliver....anmeldt.

 Joeh, vi ved skam nok bedre, gør vi.

 :-)

Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
22.11.11 10:26
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«
Godt der ikke skal mere til at more to x Jensen. Det er lige før, I kan danne en rundkreds med Sebastian og hvilken fest, det kan blive. Selvfølgelig er det en selvopfyldende profeti, at sige at journalister alle er anmeldere og uden humor. Enhver kommentar vil I hans/jeres øjne være anmelderi, og enhver, der ikke er bifalder Sebastian Dorsets humor er uden humor. Virkeligheden er, at Sebastian Dorset er en parantes, når det kommer til stand up. Man kan så undre sig over, hvorfor journalistforsamlinger hyrer ham til underholdning, når han ikke rammer målgruppen. Hermed en opfordring: Lad venligst være at hyre Sebastian Dorset, hvis der er journalister blandt publikum.
Fremhævet af Journalisten
Ole Halvorsen
23.11.11 07:08
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

"Journalister er det værste publikum"

Tjae, om ikke andet, så er det da en generalisering der vil noget. For mon der dog ikke findes et par stykker af slagsen der kan more sig -  også over  Sebastian Dorset?  

Fremhævet af Journalisten
Dan jensen
23.11.11 12:27
Re: Komiker: »Journalister er det værste publikum«

Uha, der skal godt nok ikke meget til at hidse dig op, hva, Søren Thomsen?

Det er jo altid meget nemt at blive personlig og sidde der og vræle sine fortrædeligheder og fornærmelser ud mod en slem verden befolket af usjove komikere og kolleger uden humor (selvfølgelig i modsætning til én selv), der formaster sig til at skrive debatindlæg, der anslår en anden vinkel og tone end éns egen. Puha.

Men budskabet er skam modtaget. Jeg danner gerne rundkreds med Sebastian Dorset og andre humorister, og jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at more mig. Det synes jeg nemlig ofte er ret sjovt.

Måske du skulle prøve det samme? Der er altid plads til én til - sålænge humøret ikke er alt nedslående og dystert.

:-)

Fremhævet af Journalisten