search

Kom ind i kampen, EP-kandidater …

Internettet åbner op for direkte kommunikation og interaktion, men kandidaterne til Europaparlamentsvalget udnytter ikke mulighederne til fulde. For 10 år siden var det medierne,

Internettet åbner op for direkte kommunikation og interaktion, men kandidaterne til Europaparlamentsvalget udnytter ikke mulighederne til fulde.

For 10 år siden var det medierne, der fungerede som gatekeeper til danskerne. Det var os journalister, der havde magten over, hvordan politikerne skulle fremstå, og hvilke historier der skulle fokuseres på. Et hverv, der langsomt smuldrer i takt med, at internettet fylder mere og mere i danskernes hverdag. Vi har mistet magten. Brugerne har vundet den.

Det betyder, at virksomheder, organisationer, partier og kandidater til Europaparlamentsvalget ufiltreret kan arbejde med kommunikation og interaktion – uafhængigt af os journalister. Den mulighed har flere virksomheder og organisationer grebet, og de har lanceret dyre og velfungerende hjemmesider: Jyske Bank, Carlsberg og Radikale.net.

Med den udvikling, der har fundet sted, havde jeg en klar forventning om, at kandidaterne til Europaparlamentsvalget havde satset betydeligt mere på internettet, end de øjensynligt har gjort. For selv om kandidater som Sofie Carsten Nielsen, Dan Jørgensen og Jens Rohde går et stykke af vejen, er spidskandidaterne overordnet set langtfra dér, hvor de kunne være.

Jeg kunne nu finkæmme og revse spidskandidaternes hjemmesider. Men, tidsånden dikterer jo heldigvis konstruktive historier, så her følger en liste over forslag til de kære kandidater:

  • Giv os vælgere mulighed for at stille jer spørgsmål på hjemmesiden – og svar på dem. På den måde får du fremhævet dine holdninger på en naturlig måde.
  • Lad os vælgere anbefale jer – enten i form af video eller tekst. Lige nu er det forbeholdt politiske kendisser.
  • Lad os opleve kampagnen – enten via beskeder på Twitter eller som små videoklip på YouTube. Lad os mærke, at I kæmper for at blive valgt. Som fx Sofie Carsten Nielsen.
  • Vis jeres lune side. I er også kun mennesker. Enten ved hjælp af sjove blogindlæg eller små skæve videoer – som Dan og Poul i en cykeltaxa.
  • Lad os møde jer i virkeligheden. Få konverteret jeres kedelige kalendere til et mere indbydende Google-kort!
  • Sæt en eller flere aftener af til chat med os vælgere – og sælg begivenheden til alle, som I møder på jeres tur rundt i Danmark.
  • Lav et live-vælgermøde. Evt. i samarbejde med andre kandidater, hvor brugerne kan deltage med spørgsmål og kommentarer.
  • Lad os vælgere kunne engagere os i jeres kampagne. Hvad kan vi gøre, for at få jer valgt? Stemme dørklokker, hænge plakater op eller bage kage?
  • Lad os kunne bidrage med kroner til kassen enkelt og nemt. En valgkamp bliver jo bare sjovere, når der er penge på kistebunden. SF gør det enkelt.
  • Link til alt med og om dig i medierne – også de dårlige historier. På den måde kan du også kommentere det, vi journalister laver.
  • Overbevis os om, at I er mennesker med familie og venner. Lad os komme til pokeraften, vinsmagning eller familiemiddagen. Vores kandidat skal være et helstøbt menneske.
  • Tag vælgerne seriøst – og gab ikke over større hjemmeside, end du har tid og kræfter til. En ambitiøs hjemmeside bliver pinlig, hvis den ikke bliver opdateret.
  • Det vigtigste råd er dog: Tænk hjemmesiden med i alt, hvad du gør og foretager dig. Få os vælgere ind i det univers, som du har kontrollen over.

Har du tilføjelser? Skriv dem gerne som kommentar herunder!

Eller besøg spidskandidaternes hjemmesider:

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen