Leder

Kolde hænder kan også være velfærd

”Hvorfor er det så nemt for Alex Vanopslagh, regeringen og andre politikere at score billige point på at tale foragt for de kolde hænder?” spørger Christian Lindhardt

Først en lille afsløring:

I forrige uge skulle der have været debat mellem DJ’s næstformand, Allan Boye Thulstrup, og LA-formand Alex Vanopslagh i podcasten ’Q&Co’ om, hvorvidt kommunikatører og journalister i det offentlige er frås med skattekroner.

Men da de stod over for hinanden i Ekstra Bladets podcaststudie, tog Allan Boye Thulstrup gassen helt ud af debatten. Han gav som eksempel, at en webredaktør, der gør det nemt for borgerne at finde frem til de rette oplysninger, også sikrer pædagogerne, sygeplejerskerne og sosu-assistenterne bedre tid til at passe børnene, de syge og de ældre. Altså bedre tid til kernevelfærden.

Et argument, Alex Vanopslagh måtte give næstformanden ret i. Han lagde sig simpelthen så fladt ned, at Henrik Qvortrup besluttede helt at lade emnet udgå af podcasten.

Præcis, rettidig og nødvendig information er også velfærd.

Præcis, rettidig og nødvendig information er nemlig også velfærd.

Det er bare svært at finde nogen, som vil gøre sig til afsender på det budskab i den allerede buldrende valgkamp. Tværtimod tyder sol, stjerne og SoMe-opslag på, at vi ser frem til endnu en valgkamp, hvor de såkaldt ’kolde hænder’ nok en gang er en glohed politisk kartoffel.

I en SoMe-video fra Liberal Alliance bliver kommunikation og journalistik nævnt som eksempler på ’pseudoarbejde’, som der sagtens kan spares på.

I sidste uge fik finansminister Nicolai Wammen også peget på kommunernes ’store kommunikationsafdelinger’ som steder, hvor der udmærket kan spares.

Der skal nok være eksempler på pressemeddelelser om udvalgsformænds deltagelse i åbninger af daginstitutioner, som vi godt kunne undvære. Men det er en grov og unuanceret forsimpling at skære så mange dedikerede offentligt ansatte over én kam og sige, at de bare kan undværes eller reduceres kraftigt, uden at man i det mindste har sat sig ind i, hvad de rent faktisk laver.

Se på de helt lavpraktiske informationer, som borgerne er afhængige af i deres hverdag: Information om alt fra vejarbejde til affaldssortering eller madordninger i børnehaverne.

Se på den afgørende rolle, myndighedernes kommunikation spillede i coronakrisen. Og gør nu igen i energikrisen.

Tilbage står spørgsmålet: Hvorfor er det så nemt for Alex Vanopslagh, regeringen og andre politikere at score billige point på at tale foragt for de kolde hænder?

Pilen peger også på kommunikatørerne selv og Dansk Journalistforbund, som kan blive bedre til at vise, at god kommunikation har stor værdi, hvis målet er at gøre borgerne klogere og i stand til at træffe bedre valg.

0 Kommentarer

data_usage
chevron_left
chevron_right