
Jesper Gisli er fratrådt sin stilling fra i går. Foto: Foto: René Mølskov
Jysk Fynske Medier opsagde i går samarbejdet med Jesper Gisli, der har været chefredaktør på koncernens lokalsatsning i hovedstaden.
Det fremgår af en orientering, som er sendt ud til medarbejderne på Jysk Fynske Medier i går, og som Journalisten er i besiddelse af.
”Begrundelsen for opsigelsen er uenigheder om den måde, redaktionen bør ledes på,” fremgår det af orienteringen.
Koncernens satsning i København består af en række lokalmedier samlet og regionalmediet KøbenhavnLiv, som betegnes som en stor satsning for Jysk Fynske Medier.
”Vi går nu i gang med at rekruttere en ny chefredaktør, som skal lede redaktionen sikkert igennem de journalistiske udviklingskrav og skabe den nødvendige vækst i antallet af brugere og abonnenter,” står der i orienteringen til medarbejderne.
Indfører betaling på hjemmesiden
Indtil der er fundet en ny chefredaktør, konstitueres jourhavende Christian M. Olsen i stillingen, og redaktionschef Kim Stagaard vil i den kommende tid være mere til stede på redaktionen i København ”for at sikre den nødvendige ledelsesmæssige opbakning og støtte”.
Derudover får københavner-redaktionen de kommende uger assistance fra udviklingsredaktøren fra koncernens digitale team, der skal hjælpe med at iværksatte de mål og indsatser for lokalmedier, som på forhånd er aftalt.
KøbenhavnLiv blev lanceret sidste år og erstattede de tidligere lokale gratisaviser, så for eksempel AmagerBladet blev til AmagerLiv, ligesom FrederiksbergBladet blev til FrederiksbergLiv, og i den anledning fik chefredaktøren avisnavnet tatoveret.
Den digitale del af medierne har indtil videre været gratis, men det kommer til at ændre sig i år, fremgår det af den leder, som Jesper Gisli udgav 2. januar.
”I 2022 begynder vi at tage penge for vores journalistik, da god journalistisk kvalitet koster penge. Vi vil gerne have dig til at betale 69 kroner om måneden for fri adgang til alt på KøbenhavnLIV.dk, hvor du med i prisen får håndholdte nyhedsbreve fra os, samt en masse fordele ude i det lokale liv,” skrev han.
Skal endnu bredere ud
Peter Orry, administrerende direktør for Jysk Fynske Medier oplyser til Journalisten, at han ikke har muligheder for at uddybe, hvilke uenigheder der har været tale om,
“Vi konstaterer, at det drejer sig bredt set om nogle uenigheder om at lede vores medier i København på,” siger han og tilføjer:
“Det her på ingen måde udtryk for, at vores satsning på vores medier i København er forkert. Det er tværtimod et udtryk for, at vi er kommet langt takket være alle vores medarbejderes gode indsats. Det her er et håndtag, vi skruer for at betjene københavnerne bedre med vores lokalmedier.”
Målsætningen for KøbenhavnLiv er ny at komme endnu bredere ud til købenavnerne med den nære lokaljournalistik.
“Det skal hænge sammen økonomisk, og det afhænger af et stort publikum, som er villige til at betale for det, vi leverer,” siger Peter Orry.
Opdateret klokken 11.45 med kommentar fra Peter Orry.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.