Køb af Berlingske på kant af konkurrence-loven

Debatten om mediemonopoler får nyt liv efter at Berlingske Media officielt har bekræftet at et salg kan komme på tale - og JP/Politikens Hus har bekræftet at de »altid« undersøger muligheden for et opkøb.

Debatten om mediemonopoler får nyt liv efter at Berlingske Media officielt har bekræftet at et salg kan komme på tale – og JP/Politikens Hus har bekræftet at de »altid« undersøger muligheden for et opkøb.

De siger alle sammen »hvis«, ikke »når«. Men ikke desto mindre: Snakken går om, at Berlingske Media er på vej til at blive sat til salg.

Snakken bliver ikke mindre spændende af, at JP/Politikens Hus direktør Lars Munch flere steder, bl.a. også på journalisten.dk har bekræftet, at han »altid« undersøger muligheden for at købe Berlingske Media.

Med et opkøb af Berlingske Media vil Lars Munch stå i stævnen for det, han selv kalder et »stærkt, privatejet publicistisk flagskib«. Men et samlet mediehus med Berlingske, JP og Politikens Hus under samme tag vil være på kanten af konkurrenceloven, skriver Politiken.

»Det er klart, at ét avishus i Danmark muliggør ensretning. Det ville derfor være mindre bekymrende, hvis udenlandske Bonniers købte«, siger medieforsker Frands Mortensen fra Aarhus Universitet til Politiken.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil kigge med, hvis JP/Politikens Hus køber Berlingske Media, siger kontorchef i styrelsens medieafdeling Søren Bo Rasmussen til Politiken. En så omfattende fusion skal anmeldes til styrelsen, der skal vurdere risikoen for monopoldannelse. Det er ifølge kontorchefen ikke »uproblematisk.«

data_usage
chevron_left
chevron_right