search

Knaldgo’ ligestilling i Danmark

Ifølge administrerende direktør for VisitDenmark Dorte Kiilerich er der ingen problemer i at sælge nationen på løgnehistorien om den enlige mors appel på Youtube.

Ifølge administrerende direktør for VisitDenmark Dorte Kiilerich er der ingen problemer i at sælge nationen på løgnehistorien om den enlige mors appel på Youtube. For den er jo en "god eksponent for danske, selvstændige og værdige kvinder, der tør tage deres egen valg", hævder hun.

Men Killerich gør regning uden vært. Problemet er nemlig ikke kun, at kvinden på videoen reelt er skuespiller, og ungen én hun har lånt til lejligheden. Problemet er, at kvinden som type er et sociologisk postulat. Hun findes ikke i virkelighedens Danmark.

Den 27-årige Karen i videoen taler fejlfrit engelsk. Ergo må vi antage, at hun har et vist uddannelsesniveau, måske endda i gang med en universitetsuddannelse. Hun har styr på sit liv, fremgår det af de omgivelser, vi kan se på optagelsen og på de billeder fra hjemmesiden, der supplerer videoen. Der er orden omkring hende, og hun har 'god' smag at dømme efter de billeder, der pryder væggene og de møbler, hun har indrettet sin taglejlighed med. Til sammen matcher alle disse forhold hovedpersonens fremtoning, som er velplejet og tjekket – på den pæne, fornuftbetonede måde.

Det eneste, der ikke matcher dette set-up, er barnet i hendes arme og historien om, hvordan de er havnet sammen i sofaen.

Naturligvis har danske kvinder 'one night stands'. Også med mænd, de ikke kender på forhånd. Men ville en 27-årig, veluddannet kvinde fra samfundets øverste mellemlag vælge at få et barn med en mand, hun har knaldet én gang, ikke kender navnet på, aldrig har set eller hørt fra siden og end ikke aner, hvor på kloden hun skal støve op, hvis hun ønsker sig en nærværende far til ungen?

Næppe.

I virkelighedens verden ville 'Karen' skynde sig at spise en fortrydelsespille, så snart hun vågnede. Eller fluks aftale tid til en provokeret abort, når graviditetstesten slog ud med røde streger. Undersøgelser af danske kvinders abortmotiver viser nemlig, at socioøkonomiske forhold spiller en afgørende rolle for, om man gennemfører eller afbryder et ikke-planlagt svangerskab. Sagt på godt dansk betyder det, at alder, økonomi, uddannelses- og erhvervssituation, samt ægteskabelig status virker ind på valget.

Og Karen ville aldrig gennemføre graviditeten under de forhold, videoen beskriver.

Hun er for ung til at være panik-skruk. Og hun er for moden og fornuftig til at ville teste livet som alenemor med risiko for ikke at kunne færdiggøre sin uddannelse eller fastholde sit job. Og endelig abonnerer hun som type efter al sandsynlighed på kernefamilieidealet: Hun vil med andre ord vente til den rette mand dukker op.

Hvis historien skulle have nogen bund i virkelighedens Danmark ville reklamebureauet Grey, der har lavet den virale markedsføringskampagne for VisitDenmark, være nødt til skrue på hovedpersonens demografiske og socioøkonomiske data. Men så var budskabet om de stærke og selvstændige kvinder i det ligestillede Danmark næppe kommet ud i så lækker indpakning.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen