search

Klippe/klistre-nettet kommer

Succesen på nettet vil ingen ende tage. Annoncekronerne vælter nærmest ind, og på langt de fleste af de store medier, sættes der ekstra tryk på online-delen. Alt det er meget godt.

Succesen på nettet vil ingen ende tage. Annoncekronerne vælter nærmest ind, og på langt de fleste af de store medier, sættes der ekstra tryk på online-delen. Alt det er meget godt. Men det kan let vise sig at være stilhed før storm. For bedst som især aviserne har vænnet sig til eksistensen af internettet som en væsentlig medieplatform på linie med alle de, der kom forud, ser det ud til, at deres verdensforståelse endnu engang kan komme ud i uvejr.

Mød klippe/klistre-nettet.
Klippe/klistre-nettet er det internet, der kommer ud af teknologier som RSS og widgets. Det er det internet, der kommer ud af, at indhold pludselig bliver let tilgængelig alle andre steder end på det website, hvor indholdet egentlig stammer fra. Det er det internet, der opstår ved, at indhold for alvor bliver fragmenteret og mobilt (og det har kun meget lidt med mobiltelefoner at gøre). PR-manden Steve Rubel beskriver det glimrende her.
De store medier har efterhånden takket være annoncering fået nogenlunde styr på deres forretningsmodeller omkring deres egne websites. Det tog sin tid, og de er der måske ikke helt endnu. Men det begynder at ligne noget.  Helt anderledes ser det ud i forhold til klippe/klistre-nettet. Her skal man lede ualmindeligt længe, før man finder nogle, der har styr på forretningen i det.
Langt de fleste medier har således gjort RSS-feeds til en del af udbudet for brugerne – ganske gratis og helt uden reklamer. Det siger sig selv, at det ikke er en forretningsmodel, der giver smør på brødet hverken på kort eller langt sigt.
Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen