Klar kommunikation i 14 trin

Bogen er en lille håndbogs-perle, der helt sikkert vil kunne gøre gavn på hylden bag skrivebordet hos de fleste i de offentlige kommunikationsafdelinger.
20.01.2014 · 10:40

Af: Thomas Schiermacher Jensen

Indimellem får man et brev fra det offentlige, hvor man ikke forstår et suk af det, de skriver.

Så tænker man: ’Så svært kan det da ikke være. Hvis jeg var ansat, ville jeg lige skære den til, så det hele stod knivskarpt’. Men måske er det ikke så let at kommunikere besværlige, kringlede budskaber, der pine død skal være formuleret, så der ikke er noget som helst at tage fejl af. Man kan ikke ’skrive sig ud af det’, hvis det handler om paragraffer og regler.

’Skriveguiden for offentlige virksomheder’ er skrevet af Kresten Bjerg, kommunikationsrådgiver og indehaver af Bjerg Kommunikation, og den er direkte målrettet de personer, der arbejder med kommunikation i offentlige virksomheder, hvad enten det er kommunale forvaltninger, ministerier eller styrelser.

Kresten Bjerg smider de gamle journalistik-tricks ud med badevandet og afskaffer den skarpe vinkel og dogmet om at skrive det vigtigste først. I stedet introducerer han en metode til at gøre kommunikationen enkel og klar. Den består af 14 trin. De 14 trin bliver gennemgået grundigt og med så mange gode eksempler, at ingen kan være i tvivl om, hvad der skal til for at få budskabet ud over den kommunale skranke og ind i borgernes bevidsthed.

Selv om jeg ikke har arbejdet med kommunikation på de områder, Kresten Bjergs bog beskæftiger sig med, er jeg ikke bange for at anbefale den.

De 14 råd og de mange tydelige eksempler gør bogen til en lille håndbogs-perle, der helt sikkert vil kunne gøre gavn på hylden bag skrivebordet hos de fleste i de offentlige kommunikationsafdelinger. Jeg gemmer i hvert tilfælde mit eksemplar i arbejdsbiblioteket.

Skriveguiden til offentlige virksomheder

Kresten Bjerg

Hans Reitzels Forlag

132 sider, 200 kroner


Thomas Schiermacher Jensen er freelancejournalist

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste nyheder

15.08.2018 · 15:07

DF vil bruge vandkanoner mod fodboldbøller

Jakob Albrecht
15.08.2018 · 12:49

Nye formater åbner nye døre for journalister med forfatterdrømme

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Finansministeriet søger erfaren pressemedarbejder

Finansministeriet
Ansøgningsfrist: 27.08

Video-journalist

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 03.09

Danmarks Lærerforening søger kommunikations- og analysechef

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 20.08

Social media and video manager

Egmont Administration
Ansøgningsfrist: 22.08

Pressekonsulent søges til BUPL

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.08

Information søger journalister med undersøgende profil

Information A/S
Ansøgningsfrist: 27.08

Senior Press Officer til mediehåndtering

Ørsted
Ansøgningsfrist: 17.08

Skatteministeriet søger en skarp presserådgiver

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 17.08

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 31.08

Styrelsen for Patientsikkerhed søger kommunikations- og pressechef

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 27.08

Finansreporter Finwire News

Finwire News
Ansøgningsfrist: 20.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08