Nye tal fra Gallup viser, at magasinet KIWI, der uddeles gratis i Netto-butikkerne, markant distancerer betalingsmagasiner som Alt for Damerne og Femina.
KIWI er fra første halvår 2007 til første halvår 2008 gået fra 351 til 467.000 læsere. Til sammenligning har Alt for Damerne 355.000 læsere og Femina 321.000.
Samtidig er det tilsvarende gratismagasin SKØN, der fås i Matas-butikkerne, også gået voldsomt frem fra 160 til 244.000 læsere, hvilket læsermæssigt placerer magasinet foran konkurrenter som IN og Woman.
Både KIWI og SKØN udgives af Chili Group, og her gnider man sig selvsagt i hænderne over læserfremgangen.
»Danskerne har vænnet sig til, at de kan få kvalitetsmagasiner uden at have pungen oppe af lommen, og det er det, der slår igennem i den seneste læsertalsmåling. Vi er ikke overraskede over tallene, for vi ved, at vi laver bragende gode magasiner, der er fuldt på højde med betalingsmagasinerne. Det behøver ikke at være dårligt, fordi det er gratis, siger Rikki Sølling, der er administrerende direktør i Chili Group.
Tallene viser dog også, at væksten ikke er sket på bekostning af de etablerede betalingsmagasiner, der stadig ligger stabilt i deres læsertal.
2