search

Kinesiske journalister strejker over censur

En af Kinas større aviser er ramt af arbejdsnedlæggelse, efter at statslige embedsmænd fjernede nytårsleder med efterlysning af reformer

En af Kinas større aviser er ramt af arbejdsnedlæggelse, efter at statslige embedsmænd fjernede nytårsleder med efterlysning af reformer

Knap 100 redaktionelle medarbejdere på den kinesiske avis Southern Weekly nedlagde mandag arbejdet i protest mod statslig censur af en leder, der efterlyste reformer, skriver Jyllands Posten.

Ifølge BBC er det første gang, journalister på den måde har nedlagt arbejdet i protest mod det kinesiske styre.

Den konkrete sag begyndte, da avisen forsøgte at bringe en nytårsleder, der efterlyste reformer af det kinesiske styre. Avisen er i forvejen kendt for at gå til grænsen af den stramme, kinesiske ytringsfrihed.

Den pågældende leder nåede aldrig at blive bragt, da statslige embedsmænd fjernede den og erstattede den med en anden leder, der hyldede det kommunistiske partis præstationer.

Censuren fik ansatte på avisen til at skrive åbne breve med opfordringer til, at Guangong-provinsens propagandachef, Tuo Zhen, træder tilbage.

Søndag blev der lagt en besked på avisens Facebook-side om, at der ikke var hold i rygterne om udskiftningen af den kritiske leder. Det var formentlig denne besked, der mandag fik journalisterne til at nedlægge arbejdet. De mener, at Facebook-beskeden er skrevet af avisens ledelse – under pres fra myndighederne.

Der var mandag demonstrationer uden for avisens lokaler i byen Guangzhou til støtte for journalisterne og deres protest mod censuren.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen