search

Kina køber sendetid i dansk radio

Et kinesisk kontrolleret firma betaler SBS-kanalerne The Voice og NOVA FM for ugentligt at sende udseendelser om Kina. »Det overholder de krav, vi stiller til sponsorerede programmer,« lyder det fra SBS Media

»Bliv klogere på Kina«.

Det er sloganet for radioprogrammet Kina Ekspressen, som hver uge sendes på Danmarks to mest populære radiokanaler, The Voice og NOVA FM.

Udsendelsen laves af den finskbaserede medievirksomhed GBtimes, som det statskontrollerede China Radio International gennem fonde ejer 60 procent af. GBtimes betaler The Voice og NOVA FM for at sende programmet, men det får kanalernes to millioner ugentlige lyttere intet at vide om.

Derfor mener kritikere, at der reelt er tale om kinesisk propaganda. Det skriver Information.

Professor Xiaoling Zhang fra University of Nottingham specialiserer sig i kinesiske medier, og hun mener, at programmet er bevidst ensidigt og ukritisk, når det går uden om ømtålelige emner som menneskerettigheder i Kina.

»Det handler om at skabe et positivt billede af Kina – og dermed den kinesiske regering,« siger Xiaoling Zhang til Information.

SBS Media, der står bag The Voice og NOVA FM, er dog ikke enig i, at der er grund til kritik.

»Hvis det var kommunistisk propaganda, så ville vi forholde os anderledes til det, men det handler om kinesisk kultur, musik og kulturformidling generelt,« siger SBS Medias informationschef, Jesper Jürgensen, til Information.

»Vores programfolk har lyttet programmet igennem og vurderet, at det overholder de krav, vi stiller til sponsorerede programmer,« tilføjer Jesper Jürgensen.

Han siger dog også, at SBS Media »skal stramme op« og begynde at gøre opmærksom på, at der er tale om et sponsoreret program. Selskabet vil ikke oplyse, hvor meget de får for at sende programmet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen