search

Kilder, layout, priser og andre nøgleord

Vi er nået dertil i relanceringsprocessen, hvor man går fra småsnak til skære-igennem-snak.

Vi er nået dertil i relanceringsprocessen, hvor man går fra småsnak til skære-igennem-snak.

Hvor man ikke længere kan besvare spørgsmål med modspørgsmål, men pinedød er nødt til at træffe endegyldige beslutninger, som man så bagefter må leve med konsekvenserne af.

Jeg har i dag fastlagt nøgleordsstrukturen. Den kan naturligvis i nogen grad udvikle sig dynamisk – nye nøgleord kan komme til. Men problemet er, at for hver nyt nøgleord skal man igennem hele arkivet for at tagge gamle artikler. Det er meget besværligt, derfor betaler det sig at planlægge systemet grundigt, før man går i gang.

Det er ikke en let opgave. Se engang på CFJE's liste over nøgleord.  En så lang liste kan måske fungere, når der er ganske få bidraydere til et site – eller hvis man har råd til at aflønne en "matatagger" eller en "content manager." Men selv i den situation må det være fornuftigt at lave en struktur, som er simpel og selvforklarende.

Vi vil operere med syv kategorier af nøgleord, hvoraf Emne er den vigtigste og mest omfattende gruppe. Her finder man nøgleord som:

  • Arbejdsmarked
  • Journalistliv
  • Kilder
  • Kommunikation
  • Kritik
  • Layout
  • Ledelse
  • Ligestilling
  • Lokaljournalistik
  • Løn
  • Ophavsret
  • Politik
  • Praktik
  • Priser (Cavling etc.)
  • Public Journalism
  • Public Service
  • Ytringsfrihed
  • Økonomi
  • Åbenhed

 

De øvrige seks kategorier er:

  • Arbejdsplads – hvilke arbejdspladser handler artiklen om
  • Tema – hvilket tema indgår artiklen i
  • Medietype – hvilke medietyper handler artiklen om
  • Genre – hvilke journalistiske genrer handler artiklen om
  • Type – hilken type artikel er der tale om
  • Målgruppe – hvilke målgrupper henvender artiklen sig til

 

Hvad skal de så bruges til de der nøgleord. Tjah – kast et blik på Computerworld.dk.

På forsiden af cw.dk præsenteres alt nyt indhold med en overskrift, et resume, en byline og max. tre nøgleord. Vi har tænkt os at gøre noget tilsvarende. Alt nyt indhold – uanset om det er en billedserie, et videointerview, et blogindlæg eller en artikel fra magasinet vil blive præsenteret i vores forsiderulle med overskrift, resume og nøgleord. Er man specielt interesseret i det emne, en artikel handler om, kan man ved at klikke på nøgleordet få en liste med alle de artikler, vi har om emnet.

Samtidig vil vi bruge nøgleordene til automatisk at generere "Læs også"-bokse. Hvis en artikel for eksempel har tilknyttet nøgleordene "Ligestilling" og "Politiken"  – vil man i boksen ved siden af finde links til andre artikler om ligestilling på Politiken.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen