Det giver overskud på bundlinjen at hyre kendte til at promovere virksomheder og organisationer. Kurt Strand sælger banken, Lars Bom telefonselskabet, Mads Mikkelsen sælger rejser og Mikkel Kesler støtter Afrika.
Ifølge kommunikationsdirektør i Jyske Bank Lasse Høgfeldt, som fik ideen til at hyre Kurt Strand, er det et lille scoop at have fået den erfarne tv-vært ind i folden.
»Han er en journalist fra øverste hylde, som signalerer troværdighed og professionalisme, og det er da et skulderklap til vores lille projekt, at han gerne ville lave noget i vores regi. Og så passer han godt ind i vores strategi. Vi er blevet kaldt public service på jysk, og vi tænker, at hvis ikke TV 2 eller DR vil lave udsendelser af den længde og den dybde og med den professionalisme, som Kurt står for, så må vi jo gøre det,« siger Lasse Høgfeldt.
Kurt Strand, tidligere DR-journalist og formand for Cavling-komiteen, producerer en række interviewprogrammer, der alle publiceres på Jyskebank.tv. Og selv om Kurt Strand er hyret til at lave uafhængig journalistik, tyder alt på, at kendiseffekten i sig selv er alle pengene værd. Da teleselskabet Onfone skulle hyre en person til sin reklamekampagne, var tidligere chefpolitiinspektør Per Larsen førsteprioritet på grund af sin høj troværdighed. Da han ikke kunne, faldt valget på Lars Bom på grund af hans rolle som strisser på Samsø. Iværksætter og administrerende direktør Morten Strunge forklarer:
»Vi havde nogle grafiske annoncer, som viste vores priser, men når folk ringede ind, sagde de: "Kan det virkelig passe?" Problemstillingen var, at vi som forholdsvist ukendt selskab havde lav troværdighed.« Morten Strunge er ikke i tvivl om, at det har virket at reklamere så massivt med Lars Bom som blikfang.
»Vi har den laveste omkostning per nye kunde i branchen på trods af en forholdsvis dyr kampagne. Og Onfone er ikke engang prisledende mere. Og vores kendskabsgrad er i dag højere end CBB, som har 10 år på bagen. Vi har kun været aktive på mobilområdet i halvandet år.«
Da den store landsindsamling Afrika NU løb af stablen i et stort anlagt show på DR 1 og TV 2, sad Michael Meyerheim, Trine Dyrholm, Mikkel Kessler og andre kendte ansigter parat til at tage telefonen, når danskerne ringede ind med deres bidrag. Det virkede:
»Vi ved, at det er mere interessant at se på kendte musikere, skuespillere og lignende. Det er seværdigt tv,« siger Kenneth Ørberg, fundraisingchef fra Dansk Røde Kors, som stod i spidsen for Afrika NU. Og over for en række medier er det simpelthen er det et must at have en kendt person med som blikfang, for at det seriøse indhold kan sluges.
»Hvis vi vil igennem til bløde medier som Billed-Bladet, Kig Ind, "Aftenshowet" eller "Go' Aften Danmark", er det nødvendigt at have en kendt med for at få adgang. Vi bliver fravalgt, hvis vi kun kommer med det faglige budskab,« siger Kenneth Ørberg.
Ifølge en amerikansk undersøgelse af 2.600 tv-reklamer – omtalt af Ekstra Bladet i juni i år – virker reklamer med kendte ikke bedre end dem uden, og i visse tilfælde kan den kendte ligefrem overskygge eller skade produktet. Morten Strunge, Onfone, kan godt følge konklusionen i undersøgelsen et stykke af vejen.
»Det er rigtigt nok i forhold til de etablerede brands som Coca Cola og TDC for den sags skyld. Men Onfone var et ukendt brand på det tidspunkt, og vi havde brug for at trække på troværdigheden hos en kendt person.«
Stig Elling fra Star Tour er en af dem, der har brugt mange penge på at hyre et af de mest kendte ansigter fra show business. Rejseselskabet pegede på Mads Mikkelsen, fordi det var vigtigt at finde en person, som passede til Star Tours brand, som havde god genkendelighed, og som ikke var »misbrugt i andre reklamer«.
»Reklamen med Mads Mikkelsen har fået meget sympati fra kunderne, og jeg er overbevist om, at han også har solgt mange rejser. Han er uden tvivl en del af grunden til den store vækst, vi har oplevet, i forhold til andre selskaber,« siger Stig Elling, som var glad for, at Mads Mikkelsen sagde ja til at medvirke.
»Folk kan godt lide at se Mads Mikkelsen. Han blåstempler os, og det har givet bonus på bundlinjen.«
Fakta:
Jyskebank.tv:
- · Jyskebank.tv blev etableret i 2002 som en ren intern tv-kanal. I 2008 gik stationen i luften med eksternt tv via web.
- · »I Jyske Bank ønsker vi at kommunikere åbent og hæderligt både til vores omverden og til medarbejderne. En af de stærkeste måder at kommunikere på er i levende billeder. Derfor har vi lanceret Jyske Bank TV,« forklarer banken om kanalen.
- · Stationen producerer i dag 10-15 live-udsendelser om dagen, primært om finansstof, og bankens eksperter og analytikere er hyppige gæster på blandt andet TV2 News.
- · Programserien "Tanker til Tiden" er tilrettelagt af den tidligere DR-journalist Kurt Strand, der skal levere i alt 10 udsendelser i rækken. Første udsendelse, som var med rektor for Designskolen i Kolding Elsebeth Gerner Nielsen som gæst, er lagt online på Jyske Bank.tv.
- · Næste interview med Kurt Strand – med Klimakonsortiets direktør, Finn Mortensen – kan ses fra mandag den 7. oktober.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.