search

Keld Reinicke: Airbnb laver også public service

Tidligere TV 2-chef mener, at private virksomheder som Nike og Airbnb ofte laver bedre tv end tv-kanalerne. »På tv-kanalerne bliver idéerne stoppet af redaktørerne. Det er ærgerligt,« sagde Keld Reinicke på TV Festival (Opdateret  20.8.2016)

Hvis du fortsat forbinder monopolbruddet på tv med skabelsen af TV 2 i 1988, er du ikke klar over, hvad tv-kanalerne står over for de kommende år. Youtube, Facebook Live, Snapchat, printmagasiner og utallige private virksomheder står i kø for at erobre tv-seernes opmærksomhed – og det går især ud over mindre tv-kanaler som DR3, Discovery og TV 2 Zulu, der henvender sig til tv-seerne mellem 21 og 50 år.

Hvis de små kanaler vil fastholde deres seere, skal de sadle om de kommende år.

På vej væk fra flow

Det fortalte mediekonsulent og tidligere programchef på TV 2 Danmark Keld Reinicke på TV Festival i København torsdag. Den attraktive målgruppe af seere fra 21 til 50 år orienterer sig i stigende grad mod tv leveret af alle mulige andre end de traditionelle broadcastere som DR, TV 2 og TV3.

»De er på vej væk mod det digitale, seerne er på vej væk fra flow-tv,« sagde Keld Reinicke i sit oplæg med titlen ’Kelds Guide til Galaksen’.

Især tv til unge står over for udfordringer.

»Hvis du laver TV 2 Charlie, så hold fast i det,« lød opfordringen.

Flowkongerne

Han understregede, at »flowkonger« som DR1, TV 2, TV3 fortsat klarer sig godt takket være for eksempel Champions League og 'X Factor'.

»Men DR3, DR Ultra, TV 2 Zulu og Discovery må tænkere en mere aggressiv digital strategi.«

Keld Reinicke ser en medieudvikling, der kan sammenlignes med transformationen af journalistik fra print til net.

»Når man ser tendenserne inden for flow-tv, siger tv-kanalerne, at det ikke passer. Men når de siger det, skal I vide, at så er der kun fem år tilbage.«

Leverer også public service

Tv er fortsat stort, tilføjede han. Det nye er, at tv-mediet tiltrækker en række nye spillere, som nu kan komme ud til mediebrugerne med idéer, der ofte er mere kreative end det, tv-kanalerne tilbyder.

For eksempel laver virksomheder som Nike og Airbnb tv-serier, der kan betegnes som public service.

Nike slog HBO

Nike laver for eksempel ungdomsserien ’Margot og Lilly’, som kan ses på Youtube.

Serien kom samme dag som HBO's store satsning ’Vinyl’, som blev set af 1 million seere i USA den første uge. Nike-serien blev set af 14 millioner.

Boligtjenesten Airbnb har en serie om for eksempel homoseksuelle muslimer og sportsfolks kamp for anerkendelse.

Keld Reinicke forklarede, at de nye indholdsleverandører ofte udviser mere vovemod end tv-kanalerne.

»På tv-kanalerne bliver idéerne stoppet af redaktørerne. Det er ærgerligt.«

Vores Børn laver tv

Også magasiner laver tv. Keld Reinickes produktionsselskab Drive har lavet en serie om gravide for Egmonts Vores Børn, ligesom amerikanske Esquire også producerer tv.

»Esquire er blevet broadcaster,« sagde Keld Reinicke.

Han opfordrede deltagerne på TV Festival til at orientere sig mod de nye indholdsdistributører

»Hvordan tager man jeres håndværk og bruger det til noget nyt,« spurgte han.

Netflix kommer til Danmark

Og han gav et konkret tip.

»Netflix vil for eksempel gerne lave lokalt produceret tv i Danmark. Vær opmærksom på det.«

Han forudså et tættere samarbejde mellem tv-kanaler og virksomheder som Airbnb.

»De laver ekstremt vilde ting, som jeg vil kalde for public service. Det er faktisk det, vi som branche skal kigge på: Vi skal ud på alle mulige andre platforme.«

Rettet klokken 15.02: Journalisten havde sat et forkert billede på nyheden. Vi beklager fejlen.
Opdateret 20. august 2016 med oplysning om, at Egmonts serie med gravide er lavet af Keld Reinickes produktionsselskab

Kommentarer
4
Peter Rundle
18.08.16 12:53
Jeg ved godt, at Keld
Jeg ved godt, at Keld Reinicke og Palle Strøm har kørt tæt parløb i mange år. Men er der ikke gået lige lovlig meget symbiose i illustrationen til artiklen? ;-)
Fremhævet af Journalisten
Jørgen Skadhede
18.08.16 13:14
Kære Peter Rundle

Kære Peter Rundle

Tak for din kommentar, godt set! Vi kan dog bekræfte, at der stadig er tale om to forskellige personer, og derfor er billedet også rettet.

Mvh.
Jørgen Skadhede, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Inumineq
19.08.16 19:37
Er det ikke Kelds eget
Er det ikke Kelds eget produktionsselskab, Drive Production, der har produceret "9 måneder" for Vores Børn? Jeg tænker at det er relevant information for læseren, så Journalisten ikke bevidst/ubevidst skaber skjult reklame. Det ville ikke være klædeligt.

Derudover, så synes jeg det er en meget spændende og relevant artikel som sætter et nødvendigt fokus på TV-mediets fremtid og tilstand.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
20.08.16 11:17
Hej Mikkel

Hej Mikkel
Tak for din kommentar. Det er rigtigt, at Keld Reinickes produktionsselskab lavede serien for Vores Børn. Det var ikke noget han lagde skjult på i sit oplæg, og det er nu kommet med i artiklen.
Hilsen Jakob Albrecht, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen