search

Kasper sagde op for at blive iværksætter

»Det er lidt som at springe ud fra timetervippen uden at vide, om der er vand nedenunder,« siger Kasper Skov Jensen. Han har sagt op som journalist på Se og Hør for at satse på et nyt digitalt værktøj, der kan overvåge åbne profiler på sociale medier

Kasper Skov Jensen havde sidste arbejdsdag på Se og Hørs webredaktion den 30. september 2016. Han har sagt sit faste job som journalist op for at satse fuldtid på et iværksætterprojekt, som han mener kan hjælpe både journalister og kommunikationsfolk.

SoMeHawk er et digitalt værktøj, som Kasper Skov Jensen har lavet. Værktøjet gør det muligt at overvåge profiler, opslag og tråde på fx Facebook og Twitter, så brugeren kan få besked, hver gang en person har udgivet noget, eller når et bestemt opslag eller tweet har fået x-antal nye likes eller kommentarer.

Overvåg politikere eller kendte

På den måde mener Kasper Skov Jensen, at SoMeHawk kan spare brugerne for rigtig meget af den tid, der går med at overvåge for eksempel politikere eller kendte på sociale medier for at se, hvad de skriver, eller hvornår det ”trender”.

Kasper Skov Jensen var ansat på Se og Hørs webredaktion fra oktober 2014. Det var her, han fik idéen.

»Jeg sad og brugte rigtig lang tid på at finde ud af, hvad kendte mennesker gik og lavede på sociale medier. Jeg har altid været teknisk og interesseret mig ret meget for, hvordan man kan bruge digitale værktøjer i sin journalistik, og så begyndte jeg at se, om ikke der fandtes et værktøj derude, som kunne hjælpe. Jeg fandt nogle stykker, som kunne lidt af det, men ingen virkede helt, som jeg havde forestillet mig. Til sidst tænkte jeg, at det kunne jeg lave selv,« fortæller han.

Løb sur i hverdagen

Ved siden af jobbet begyndte Kasper Skov Jensen at arbejde på idéen. Samtidig kunne han mærke, at han gerne ville lave noget andet.

»Jeg følte, at de forskellige arbejdsdage kom til at minde for meget om hinanden. Det handlede hele tiden om at få flere og flere historier. Det er fair nok, sådan er der rigtig mange netmedier, der arbejder, men det løb jeg lidt sur i. Så tænkte jeg: ”Hvis det her skal prøves af, så er det nu”,« siger han.

Kasper Skov Jensen tog et lån i banken og hyrede programmører til at bygge hjemmesiden. Få dage efter, den var færdig, sagde han op.

Hvor meget har du investeret i tid og penge?

»Tid har jeg brugt virkelig meget af. Det er svært at gøre op, men måske en-to timer i gennemsnit i halvandet års tid, og mere i nogle perioder. Rent økonomisk er det til gengæld ikke så mange penge, som man måske skulle tro.«

Håber på kunder i pr-branchen

Sitet gik i luften i sidste uge. SoMeHawk kan overvåge profiler, tråde, videoer og opslag på Facebook, Twitter, Youtube, Reddit og RSS-feeds. Kasper Skov Jensen er i dialog med en række mulige kunder, som har fået test-adgang til SoMeHawk for at prøve det af.

»Jeg har snakket med flere forskellige virksomheder og medier, som synes, det er et spændende værktøj, og som er ved at prøve det af lige nu. Men jeg kan mærke, at de fleste medier holder lidt igen med pengene. Det er, som om de fokuserer på det tal, der står på fakturaen, og ikke på, hvor mange timer de kan spare,« siger Kasper Skov Jensen.

Derfor øjner han heller ikke kun kunder i mediebranchen. Han håber, at bl.a. pr-bureauer kan bruge SoMeHawk til at holde øje med egne og andres kampagner, eller at politiske partier kan bruge det til at følge egne og andres kandidater ved det kommende valg.

Et abonnement på SoMeHawk koster 133 amerikanske dollars per måned for én person. Så kan man sætte 10 forskellige underretninger op.

Hvorfor er det knap 900 kroner værd om måneden?

»Fordi du slipper for at bekymre dig om feeds, lister og algoritmer, som alt sammen gør, at du ikke nødvendigvis ser det, du gerne vil se, selv om du følger med. Det er pengene værd, fordi du er helt sikker på at få besked, hver gang der sker noget,« siger Kasper Skov Jensen.

Men findes der ikke et hav af værktøjer, som kan det i forvejen?

»Der findes et hav af værktøjer, som kan noget af det. De fleste værktøjer er enten rigtig gode til ét eller to sociale medier. En af fordelene ved mit værktøj er, at det har præcis samme funktioner, uanset hvilket socialt medie du vælger. Man slipper for at have mere end ét værktøj.«

Som udspring fra timetervippen

Det har været en nervepirrende beslutning at gå fra det faste job i mediebranchen til at være iværksætter på fuldtid, fortæller Kasper Skov Jensen.

»Det er virkelig grænseoverskridende. Det er lidt som at springe ud fra timetervippen uden at vide, om der er vand nedenunder. Men det er jo også det fede ved det. Man kan lynhurtigt komme til at sidde fast i sin gode kontorstol på den gamle redaktion, kigge ind i den samme computerskærm og lave den samme type historier.«

Hvornår ved du, om projektet er en succes?

»Jeg har et tidspunkt, hvor jeg er nødt til at se mig om efter et arbejde i en eller anden form, men jeg har intet fast tidspunkt, hvor jeg gør status. Det kommer meget an på, om den interesse, jeg kan mærke lige for tiden, bliver ved eller dør ud. Hvis den bliver ved, er der potentiale på den lange bane,« siger Kasper Skov Jensen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen