search

Kasi-Jesper har tabt til Ekstra Bladet

Avisen har Østre Landsrets velsignelse til at offentliggøre lækkede oplysninger om erhvervsmandens skatteforhold (opdateret)

Avisen har Østre Landsrets velsignelse til at offentliggøre lækkede oplysninger om erhvervsmandens skatteforhold (opdateret)

Ekstra Bladet måtte gerne offentliggøre oplysninger om Jesper "Kasi" Nielsens skattesag. Det har Østre Landsret i dag slået fast. Retten har dermed omgjort Fogedrettens afgørelse fra august om, at Ekstra Bladet havde krænket privatlivets fred ved at offentliggøre følsomme oplysninger i dækningen af den igangværende skattesag, hvor Skat kræver 168 mio. kr. af familien Nielsen.

»Hvis han var kommet igennem med det, ville det have været umuligt fremadrettet at skrive kritisk journalistik om folk, der platter sig frem og har store skattesager, for så ville de bare kunne gå i Fogedretten og få lukket munden på pressen. På den måde er det en meget principiel afgørelse,« siger Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, til journalisten.dk.

Han sender samtidig en bredside af sted mod Fogedrettens kompetencer i den konkrete sag:

»Fogedretten anede ikke – for at sige det ligeud – hvad de havde med at gøre. De vidste ikke engang, hvad AG København var. De vidste ikke, hvad Kasi var. De vidste vel dårligt nok, hvad Ekstra Bladet var. Derfor traf de også en afgørelse, som ville være fuldstændig uholdbar,« siger Poul Madsen.

Netop håndboldklubben AG København, som gik konkurs, er central i denne sag. Jesper "Kasi" Nielsens forretninger var hovedsponsor for klubben, og hans økonomi var tæt forbundet med klubbens konkurs. Efter konkursen var han ude og skyde skylden på Ekstra Bladets dækning af sagen. Et forhold, som Østre Landsret lagde vægt på i afgørelsen:

"Efter Landsrettens opfattelse må Ekstra Bladet ved den skete offentliggørelse anses at have varetaget en ikke uvæsentlig samfundsmæssig interesse, ligesom anledningen til offentliggørelsen også i et vist omfang skal ses på baggrund af indkærede Jesper Laustrup Nielsens offentligt fremførte oplysninger om, at det var Ekstra Bladets skyld, at håndboldsklubben AG København var blevet lukket," står der i afgørelsen.

Poul Madsen oversætter:

»Når manden fører sig frem med, at det er vores skyld, at AGK er blevet lukket, så må vi også godt forsvare os. Jeg har altid anset hans beskyldninger som helt ude i hampen. Han sagde også, at grunden til, at der var en skattesag, var, at der sad en FCK-tilhænger hos SKAT (Han har og også været sponsor for den konkurrerende fodboldklub Brøndby IF, red.). Der er ikke særlig meget af det, som Jesper "Kasi" Nielsen har sagt, som har været sandt,« siger Poul Madsen.

Da Fogedretten dømte imod Ekstra Bladet i august, var det anden gang, at Jesper "Kasi" Nielsen havde fået medhold i en sag mod Ekstra Bladet – sidste gang i 2008.

Journalisten.dk har uden held forsøgt at kontakte Jesper "Kasi" Nielsens advokat for at få en kommentar.

(Opdateret 11.58 med interview med Poul Madsen)

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen