search

KARAKTERBOG

Medieverdenen bløder.

Medieverdenen bløder. Landets klogeste hoveder, der typisk er ansat i de virksomheder, der giver størst underskud, vrider hjernen for idéer, der kan skabe oplag, klik og penge i kassen. Tøger Seidenfaden frygter, at Berlingske kollapser, og i Pilestræde kæmper Lisbeth Knudsen, i mindre og mindre omgivelser, med de udenlandske ejere.

Kampen om kunderne raser i byen fra hus til hus, så det i dag er umuligt at gå ned ad Købmagergade uden at få fire Berlingere og tre Politiken i nakken…

På ugebladsfronten landede årets karakterbog med oplagstallene noget mere stille på chefredaktørernes skrivebord.

Rystende læsning for de fleste.

Men lad os starte med duksen i klassen. Billed-Bladets oplag er trods faldende boligpriser, finanskrise og en befolkning med fedtet tegnebøger i lommen gået frem med 5,2 procent – et fantastisk resultat!

Tillykke til chefredaktør Annemette Krakau, som burde interviewes på tv, i Børsen og bookes til foredrag af de andre mediehuse, for hvordan pokker har hun gjort dét, som alle andre chefredaktører kun opnår om natten viklet ind i lagner og hede drømme. Men jeg har ikke set en sætning noget sted om denne præstation, der er enestående flot.

Hvad er det, Annemette Krakau gør?

Billed-Bladet er finkæmmet for kritisk journalistik. Modsat dagblade, så er kritisk journalistik ufattelig svært at strikke ind i ugeblade, så Krakau har skåret den del væk. Her er ingen dumsmarte bemærkninger, nedgroede sproglige negle eller kendte, der skal have en over nakken. Historierne har ingen ”kant”, som det så flot hedder i fagsproget. Billed-Bladet er til gengæld spækket med nyheder om de kendte – lige fra tøj/mode til kærester, graviditet osv.

Billed-Bladet byder på lange, ”dybdeborende”, velskrevet interviews med kendte, som deler ud af deres personlighed og privatliv. Her udkonkurrerer de netop her nettets petit-stof. Du får ganske simpelt en dyne stof om kendte i Billed-Bladet, som ikke kan fås bedre andre steder.

Billed-Bladet har gjort alting rigtigt under Krakaus ledelse. De ser deres læsere i øjnene. Det er et moderne blad – men med respekt for ugebladenes traditioner.

I den anden ende af spektret ligger SE og HØR. Her kan Henrik Qvortrup glæde sig over, at bladet siden hans afgang har tabt 12,2 procent i oplag. Hvis tendensen fortsætter, ryger oplaget under 150.000 næste år, så den nye chefredaktør Kim Henningsen sidder i Allers nye glas- og stål-bygning ved havnefronten og har noget at se til.

Det er jo ikke til at bære, hvad der sker på mit gamle blad… Midt i 90’erne var SE og HØR 100.000 større end Billed-Bladet og nærmede sig 400.000 eksemplarer om ugen. Katastrofale beslutninger på rad og række har sendt denne sværvægter i danske presse til tælling. Og spørgsmålet er, om SE og HØR kan komme på benene igen, svæve som en sommerfugl, stikke som en bi og tilkæmpe sig stigende oplag. Eller er bussen kørt – med Krakau bag rattet?

Der skal i hvert fald arbejdes og tænkes.

Kim Henningsen ku’ starte med at invitere Annemette Krakau på en frokost…

 

UGEBLADS OPLAG SAMMENLIGNET MED SEPTEMBER 2008

Billed-Bladet        + 5,2

Alt For Damerne  + 2,2

Ude og Hjemme   + 0,5

Her og Nu             – 0,8

Hjemmet               – 3,2

7 TV-Dage            – 4,3

Famile Journalen  – 4,5

Hendes Verden     – 6,6

Søndag                  – 9,2

Femina                  -10,9

SE og HØR           -12,2

Kig Ind                  -25,7

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen