search

Kan en kvinde vinde?

»Journalistik er meget mere end politiske afsløringer & svigt i systemet.«

»Journalistik er meget mere end politiske afsløringer & svigt i systemet.«

VINDER. For 17 år siden vandt Lotte Lund det prestigefyldte Kristian Dahls Mindelegat, kaldet 'mini Cavling', for som 'yngre journalist med lødig journalistik at have skabt øget interesse for sit stofområde'. Formentlig uden at vide, hvor helt usædvanlig en bedrift det var. Det er nemlig aldrig siden lykkedes en kvinde at komme i nærheden af hæderen. De sidste 17 år har sejrsskamlen kun været betrådt af mænd – og ikke bare en mand af gangen, men i flere tilfælde et helt sjak – eller endda et mindre kollektiv af mandlige journalister, som da Ekstra Bladets fem mand store kunstpatrulje vandt i 1999 eller Euromans redaktion i 1997.

Hvad sker der? Vi lever i en tid, hvor der uddannes flere kvindelige journalister end nogensinde. Har der virkelig ikke været en eneste dygtig af slagsen, kan man undre sig? Selvfølgelig har der det. Spørgsmålet er så bare, hvorfor der ikke bliver lagt mærke til dem. Er deres journalistik ikke højtråbende nok? Er de gode nok til at bede om at blive indstillet? Eller er det udvalget bag uddelingen, der bør justere deres syn på en prisvinder?

I virkeligheden er det en forældet diskussion. Problemet er bare, at vi endnu ingen svar har fået, og at problemet ikke er blevet løst. Men det ville klæde Kristian Dahls Mindelegat, såvel som dansk presse i det hele taget, hvis 2010 blev året, hvor vi begyndte at se på journalistik, sådan som den ser ud i dag. For det er igen og igen den afslørende nyhedsjournalistik, der skal hyldes, når vi deler priser ud, hvad enten trofæet hedder Cavling eller Kristian Dahl.

I modsætning til land­ets pressefotografer er der kun en af hver af priserne, og som f.eks. sportsjournalist, kulturjournalist eller netjournalist kan man godt skyde en hvid pil efter nogensinde at komme i nærheden af hæderen.

Men journalistik er meget meget mere end politiske afsløringer og svigt i systemet. Det er også det dybdegående personlige interview, den skarpe reportage, det levende sprog, den vidende tv-korrespondent og så videre. Og man burde bruge en eftertragtet pris som Kristian Dahls Mindelegat til at give en ung kollega et klap på skulderen, uden at vedkommende (M/K) nødvendigvis har skrevet en artikelserie i 22 afsnit om rod i regnskaberne på Christiansborg.

Da jeg sidste år skrev et debatindlæg til Journalisten om Kristian Dahls Mindelegat – da legatet igen var gået til en mandlig journalist – lød svaret fra udvalget, at man ikke havde taget hensyn til "køn, etnisk baggrund eller religiøs orientering". Det svarer til at sammenligne æbler med tomater. For kvinder er ikke en minoritet i dansk presse.

Udvalget kom også med en anden slags undskyldning ved at svare, at kun 12 kvinder mod 29 mænd var indstillet sidste år. Og der ligger nok en del af hundens pels begravet, om end den helt store synder givetvis er det normative syn på en vinder som værende mand. Men jeg vil alligevel gerne opfordre Dansk Journalistforbunds medlemmer til at indstille en dygtig, ung, kvindelig kollega i år – også selvom hun ikke selv har bedt om det – så vi i år kan få rettet op på denne pinlige, kønsmæssige skævvridning.

– Ditte Giese er journalist på Politiken.

Der er deadline for indstillinger til Kristian Dahls Mindelegat tirsdag 8. februar.

Kommentarer
20
Paula Larrain
05.02.10 12:38
Re: Kan en kvinde vinde?
Ditte, endnu engang tak for et godt opråb. Med sidste års debat in mente, vil jeg navnlig bakke dig op i, at hunden ligger begravet i, hvad vi opfatter som god journalistik. Her er det "mandlige" præferencer, der vinder. Den afslørende journalistik, selvom denne måske kun lige vedkommer 30 mennesker ud over vinderen selv, har høj status. Kampagnejournalistik, der vælter ministre er også en vinder. Men ikke det indsigtsfulde interview, hvor en journalist gang på gang finder frem til kernen i et menneske, som læseren synes er spændende og som bliver taget med i egen selvudvikling ude i virkeligheden. Det er typisk kvinder at interessere sig for sådanne, velskrevne sindsbilleder, der kræver en del hjernevindinger at udrede og det er typisk mænd at ønske "krig", hvis strategiske grundlag kræver andre hjernevindinger. Når Cavlingen mest uddeles til sidstnævnte kategori MÅ det hænge sammen med, at det er mændenes præferencer, der ligger til grund for, hvad der på bjerget anses for at være god journalistik. Både folkene bag mindelegatet og Cavling må altså snart til at folde ørerne ud og gå lidt selvkritisk til værks her.
Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
05.02.10 13:21
Re: Kan en kvinde vinde?

For en gang skyld er jeg enig med Paula.

Kvinden først - selvfølgelig! Sådan har det været siden Eva og Adams tid, hvor hun tog æblet og gnaskede det i sig - for så at smide lidt af skroget over til manden, så de begge blev syndere.

Lad os se kvinder til tops. Det har altid været min mening og holdning til kønssnakken. En Pia Kjærsgaard gør det jo fremragende som "Mussolini" og æbledyrkeren Ritt Bjerregaard lignede mest af alt "Hitler", da hun forleden var på TV.

Det er dejligt at se kvinder markere sig i en maskulin verden - og med maskuline træk udbasunere, at "vi er her også". Herlige kvinder...men når de møvrer sig frem til magten, så ligner de altså mest mænd. Bare forklædt :-)

Fremhævet af Journalisten
Ann Mariager
08.02.10 10:49
Re: Kan en kvinde vinde?

Tak for opråbet, Ditte, og til Paula for opfølgning. Jeg vil straks indstille en kvinde til prisen. Og: Lad os få indstiftet en eftertragtet, kollegial pris for alt andet end gravejournalistik. Uden sammenligning i øvrigt uddeles Jospeh Pulitzers pris i USA hvert år til mange genrer - drama, litteratur, lyrik - og til mange forskellige, journalistiske discipliner - fx editorial writing, feature writing, redaktionelle tegnere etc - se her: http://www.pulitzer.org/awards/2009.

Jeg tilbyder mig gerne til en stiftende gruppe, der skal udstikke reglerne for en ny pris og finde fundraising til den.

Fremhævet af Journalisten
Theo Jensen
08.02.10 12:23
Re: Kan en kvinde vinde?
Stift årets kvindelige journalistiske arbejde. Udeluk mændene, så kvinderne er sikre på at vinde hvert år.
Fremhævet af Journalisten
Ulrikke Moustgaard
08.02.10 12:31
Re: Kan en kvinde vinde?

Hørt, hørt Ditte og tak for opråbet. Glimrende indlæg. Jeg tilslutter mig også Anns fine ide om at indstifte en ny pris a la Pulitzer. Og så lad os alle indstille en kvinde denne gang - og til Cavling næste år

Ulrikke.

Fremhævet af Journalisten
Paula Larrain
08.02.10 13:53
Re: Kan en kvinde vinde?

Måske er det netop den slags nedladende, sarkastiske bemærkninger, Theo, som er med til at holde reel ligestilling ude af denne branche. Og hvor har man dog hørt lignende gang på gang gennem årene. Drop det.

Den nye pris, som Ann foreslår, skal have Pulitzer som forbillede og skal være fuldkommen kønsneutral, men tage udgangspunkt i de mange forskellige journalistiske genrer. Efter flere år, vil man nok stadig se en kønsfordeling i forhold til de givne priser, men vi slipper for en ensidig hyldest til en snæver opfattelse af, hvad god journalistik er. Og det er godt. Ikke kun for kvinder, men for alle.

Lad os gøre noget ved det Ann, Ditte og Ulrikke. Er sikker på, at vi kan få et par mænd med og siden hen noget funding. Jeg lægger gerne hus til et indledende møde. 

Fremhævet af Journalisten
Mette Cramon
08.02.10 14:08
Re: Kan en kvinde vinde?
Det er en rigtig god ide med en pris med flere genrer som Pulitzer. Stor opbakning herfra.
Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
08.02.10 15:43
Re: Kan en kvinde vinde?

Hej,

 

Jeg tør næsten ikke skrive det her - men jeg gør det sgu' alligevel :-) Der er alt, alt for stor fokus på at vinde priser i denne her branche.

Fagbladet m.m. bruger alt for mange kræfter på artikler som "sådan vinder du Cavling" og "vinderen af den og den fotopris vælger sine bedste billeder " osv.

Og blandt mange pressefotografer er det jo i de senere år næsten blevet yt at være en god, gedigen nyhedsfotograf med både teknik og timing (sansen for at trykke på knappen når tingene sker) i orden. Mange unge fotografer går efter "prisvinder"-billeder og mange af dem opfatter sig selv som kunstnere. Det er ikke en udvikling, som bør brede sig, synes jeg.

Det er som oftest vores læsere/seere m.m. der taber, når der går selvcentreret pris-fokus i det her fag. For det er sjældent den journalistik, de foretrækker der præmieres - men den journalistk, som journalister og redaktører m.m. MENER de bør foretrække, der præmieres.

 Det lyder måske lidt altmodisch: Men glæden (og lønnen :-)) ved at være i det her fag, burde måske i højere grad være pris nok. 

 

vh Christian Barfoed 

 

Fremhævet af Journalisten
John Albertsen
08.02.10 17:45
Underlig debatpræmis

Kunne det tænkes at priserne ofte bliver givet til undersøgende journalistik, fordi materialet både er afslørende, velskrevet, oplysende og overordentligt samfundsrelevant? I modsætning til "blot" velskrevet og indsigtsfuldt.       

Fremhævet af Journalisten
Ditte Giese
08.02.10 18:02
Re: Kan en kvinde vinde?

Fedt med debat!

Min pointe er netop, John Albertsen, at alle andre former for journalistik kan være lige så "afslørende, velskrevet, oplysende og overordentligt samfundsrelevant" som den klassiske afslørende journalistik. Der er absolut ingen grund til, at vi kun skal fejre denne ene, smalle genre, når nu 90 procent af alle danske journalister laver noget helt andet. 

Og netop derfor giver det god mening med en rigtig pris, hvor man kan fejre spændvidden i vores fag - både indholdsmæssigt og genremæssigt.

Og så er det i morgen tirsdag, at der er frist for at indstille til Kristian Dahl og give en 'yngre' kollega et klap på skulderen! 

 

Fremhævet af Journalisten
John Albertsen
08.02.10 18:29
Re: Kan en kvinde vinde?

Fin idé med genre-diffenrentiering. Men nu forstår jeg slet ikke din pointe. 

Kan på stående fod huske tre "friske" Cavling-priser, som i hvert fald ikke falder ind under betegnelsen "gammeldags/klassisk" afslørende journalistik. Peter Øvig, Hergels asylbørn og Poul Høi. Alle tre benyttede/benytter da mere moderne formidlingskneb end nyhedstrekanten.

Derudover er der sneget sig en ganske væsentlig researchfejl ind i din indledning. Charlotte Aagaard fra Information var da med på balkortet i 2003 (dækningen af Irak-krigen).  

Og uanset hvilken journalistik pris, der i spil, mener jeg stadig, at den bør gå til den journalist, der rammer flest og mest i forhold til VISA-kriterierne. Forudsat at de konkurrerende kandidaters formidling er helt i top.

Men det er måske det, du mener? At der bliver givet for mange priser til mænd, der skriver som en brækket arm, men trækker citater?      

Vh.

John Albertsen  

 

 

Fremhævet af Journalisten
John Albertsen
08.02.10 18:45
Re: Kan en kvinde vinde?

Kommer dig lige i forkøbet :-)

Du skrev selvfølgelig om mindelegatet og ikke Cavling-prisen i henhold til "kønnenes kamp". Men jeg vil nu stadig påstå, at netop Cavling-komiteen er begyndt at vægte formidlingskriteriet højere. Ja, jeg hører indimellem snak om, at det er blevet for meget. At man efterhånden kan tematisere sig til en pris på bekostning af mere afslørende kandidater. Men det er en helt anden debat.  

Fremhævet af Journalisten
Erik Svarre
09.02.10 07:14
Re: Kan en kvinde vinde?
Det er de gode gamle usynliggørelsesteknikker mod kvinder, der er kommet i brug igen. Vi så det også i forbindelse med Cavlingprisen i år, hvor Dorte Toft meget naturligt var indstillet  og burde have haft prisen. Men hvad skete: Priskommiteen udformer en nomineringtekst, der fuldstændig underspiller Dorte Tofts rolle i sagen og usynliggør hende. Sådan. Keine Hexerai nur behändigkeit. Bare klø på Ditte Giese.
Fremhævet af Journalisten
Ditte Giese
09.02.10 07:58
Re: Kan en kvinde vinde?

Man er nødt til at starte et sted. Det er derfor, at jeg gerne vil sætte Kristian Dahls Mindelegat til debat, som jo kaldes mini-Cavling og gives til yngre journalister. Og dem er der rundt regnet lige mange mænd og kvinder af i vores fag i vore dage, hvor kvinder er bedre uddannede end nogensinde.

 Der er derfor absolut ingen naturlig forklaring på, hvorfor at folk som Simi Jan, Camilla Stockmann, Line Holm og så videre og så videre ikke har været i spil til den pris

Fremhævet af Journalisten
Nana Toft
09.02.10 16:39
Re: Kan en kvinde vinde?

Læste din bagside med fornøjelse, Ditte.

Har netop talt med et par kvinder i mit netværk om at screene markedet her i 2010 med henblik på at få flere kvinder indstillet til de eksisterende priser. Men idéen om at udvikle en ny - nye? - priser er fremragende, Ann.

Melder mig under fanerne på holdet, der udvikler og fundraiser.

Nana

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
10.02.10 15:24
Re: Kan en kvinde vinde?

Jeg mødte Cramon i et hul i det sønderjyske, hvor hun stod med en frisk fyr, som fik en cavling, men som senere af en kvindelig leder fik sparket også - fra den jydskevestkyste.

Dengang så jeg et lys i Cramon  og hendes indlæg fortsætter min flamme: Hun har ret. Inddel priser for mænd og kvinder, for så får vi kvinderne frem også.

Mænd er der nok af :-( og kvinderne i journalistikken ses alt for ofte som studieværter, synes jeg. Er træt af de blonde pop-tøser, som præsenterer nyheder!!!!!!!!!!!! Det er lidt for tydeligt, hvorfor de er havnet, hvor de er....

 

 

Fremhævet af Journalisten
Bo Østlund
11.02.10 08:36
Re: Kan en kvinde vinde?

 

 

God idé, Ann.

Der findes nemlig anden journalistik end graverjournalistikken - og som du skiver er man i USA netop meget mere opmærksomme på de mange andre displiner i vort herlige fag, som på disse breddegrader i virkeligheden stadig opfattes dybt konservativt.

 

    

Fremhævet af Journalisten
mads bang
11.02.10 12:21
Både og?

Hej Ditte  og jer andre

 Jeg synes det er en fabelagtig idé Ann har om at lave flere typer priser – i samme stil som pressefotograferne årligt hædrer sig selv og hinanden. Så vidt jeg ved betaler de endda gildet selv, indstiller sig selv og så videre , så det burde kunne lade sig gøre også for prishungrende tekst-, lyd- og videojournalister.  

Jeg er dog lodret uenig i at ligestilling – eller måske snarere genre-ligestilling – skal ske på bekostning af den undersøgende journalistik.  Det vil være en skam at ofre den undersøgende, dybdeborende og politisk afslørende journalistik på ligestillingsbålet. Med risiko for at blive angrebet for både konservatisme og smagsdommeri mener jeg, både som journalist og forbruger af medier, at det er den i særklasse bedste og mest krævende form for journalistik. En god undersøgende historie skal også rumme det indsigtsfulde interview, som Paula skriver om, den kræver formidling i særklasse, og den bliver ofte skabt på trods af både magthavernes modvilje og nervøse redaktørers tøven. 

Vi kunne lige så godt vende diskussionen på hovedet: Det eneste der er tilbage for de tunge dokumentarister og graverjournalister er hæderen. Aviser, tv-stationer og i særklasse nettet flyder over med andre genrer. 

Så hvorfor ikke lade de gamle mænd Christian Dahl og Cavling være i fred og i stedet lave nye priser – måske i form af en række special Cavlinger?

VH

Mads Bang
Fremhævet af Journalisten
Ditte Giese
12.02.10 13:13
Re: Kan en kvinde vinde?

Hej Mads, der er ingen, der har talt om at lave Cavling om. Diskussionen går derimod på

1: at Kristian Dahls Mindelegat de sidste 17 år kun er gået til mænd, hvorfor, når nu prisens eneste betingelse er en "yngre journalist der med lødig journalistik at have skabt øget interesse for sit stofområde" - og dem har der været masser af kvindelige eksempler på - der står ikke et ord om gravejournalistik, undersøgende journalistik etc.

2. at vi i dansk presse laver så uendelig mange andre former for journalistik end undersøgende journalisik, så hvorfor er det den, og kun den, der skal hyldes igen og igen? Kunne man brede fejringen af vores fag ud efter Pulitzer- og pressefotografisk forbillede, så man havde en mere genreinddelt pris?

Det er der, diskussionen står. Så er det da i øvrigt fint, at du er glad for undersøgende journalistik, det er der mange, der er. Men der er lige så mange og sikkert også flere, der tænder på andre former for journalistik

Bedste hilsner

Ditte Giese

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Ann Mariager
04.03.10 06:58
Re: Kan en kvinde vinde? Dorte Toft kan

Lige en opfølgning: Den Danske Publicistklub, som jeg sidder i bestyrelsen for, hædrede tirsdag aften journalist og IT-blogger Dorte Toft med Årets Publicistpris 2010. Læs mere på Publicistklubbens website www.publicist.dk og Berlingskes dækning, http://www.business.dk/tech-mobil/dorte-toft-faar-publicistprisen .

Mvh

Ann Mariager 

Fremhævet af Journalisten