search

Kan du forestille dig et medieforbrug uden medier? Det kan du jo godt!

Hvad skal vi med de gamle mediehuse i en tid, hvor enhver kan udgive sine egne ting? Det spørgsmål rejser Clement Kjersgaard på en ny Ræson-konference om mediernes fremtid. "Se på podcast-markedet. Det er jo Anders og Anders og Monte Carlo-drengene, der sidder på det" (Rettet d. 23. 2. kl. 20.50: Link og pris fjernet)

Hvordan skal medierne overleve – og ikke mindst: Hvorfor skal de overleve?

Sådan lyder to af de centrale spørgsmål, der vil blive forsøgt besvaret, når Ræson inviterer til en fire timers konference til april.

Her vil Clement Kjersgaard, ordstyrer og grundlægger af Ræson, sammen med mere end 20 oplægsholdere på scenen behandle en række af de dilemmaer, der går på kryds og tværs af mediebilledet.

”Der er en tilbøjelighed til, at når man tager diskussionerne om journalistikken og mediernes fremtid, så tager man tit kun et hjørne. Så diskuterer man fake news, så diskuterer man licensen, så diskuterer man Facebook – men det er ligesom nogle hjørner af en snak, der ikke bliver taget samlet. Den snak vil vi gerne tage,” siger han.

På scenen vil blandt andet være en lang række nuværende og tidligere chefredaktører, kulturminister Mette Boch (LA) og Dansk Journalistforbunds formand, Lars Werge.

Udfordringen er at prioritere

Clement Kjersgaard mener, at problemet med debatten om medierne ofte er, at man taler finansiering og mediepolitik i isolation fra diskussionen om, hvad journalistikken er og skal være.

”Diskussionen om journalistikken handler tit om fejlfinding. Hvem gjorde hvad, gik I nu for langt, og havde I styr på det ene eller det andet? Det bliver meget ofte sådan en håndværksmæssig evaluering, og så bliver finansieringsdiskussionen meget strukturel. Men de rigtige dilemmaer ligger tit i krydsfeltet,” siger han.

Clement Kjersgaard peger selv på, at den store udfordring for medierne lige nu er, hvordan de prioriterer kræfterne i en tid med falske nyheder og misinformation.

”Det er jo åbenlyst, at jo mere medierne kæmper for deres egen overlevelse, desto sværere har de ved at tale magten midt imod. Jo mere energi, man bruger på at konkurrere mod Youtube, kattevideoer på Facebook og virale hits, jo sværere er det jo for helvede at holde magthaverne til ilden. Det er et utroligt uheldigt sammenfald, at der er brug for ufatteligt stærke medier på et tidspunkt, hvor medierne er meget svage,” siger han.

Et medieforbrug uden medier?

Særligt de seneste fem års medieudvikling har ifølge Clement Kjersgaard rejst spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet er behov for medier.

”Hvis den enkelte journalist har et publikum og kan lave sit produkt som fri aktør – hvad skal vi så egentlig med medierne? Hvad er idéen i, at du pakker en række produkter i en pakke og siger: Dette udgør en avis. Eller: Dette udgør en tv-station? Hvorfor kan den enkelte journalist ikke bare finansiere sig selv og udkomme via Facebook eller Youtube?” spørger han og tilføjer:

”Det er jo den virkelighed, vi allerede ser, og som er langt fremskreden i alle mulige henseender. Prøv f.eks. at se på podcast-markedet. Det er jo Anders og Anders (Breinholdt og Lund Madsen, red.) og Monte Carlo-drengene, der sidder på det. Og det er jo et marked, som ved gud ikke eksisterede i den form for bare et år siden,” siger Clement Kjersgaard.

Så det er ikke et spørgsmål om, hvad vi skal med journalistikken, I vil rejse, men et spørgsmål om, hvad vi skal med de etablerede mediehuse?

”Begge spørgsmål er gode. Men et af de akutte spørgsmål er jo: Kan du forestille dig et medieforbrug uden medier? Det kan du jo godt. Og med medier mener jeg huset eller institutionen, der har et logo på hoveddøren.”

Let at opløse brands – men svært at lave nye  

Clement Kjersgaard mener, at den danske mediebranche, siden nettet for alvor slog igennem, har haft deres fokus et forkert sted.

”Hvis man skal sige det lidt smart, så har vi haft for travlt med at diskutere, hvordan medierne skal overleve. Men vi har ikke diskuteret, hvorfor de skal overleve. Medierne har brugt de 20 år på at lære at blive de her contenthuse, der fabrikerer indhold på alle platforme,” siger han.

Hvad mener du selv om det spørgsmål  hvorfor skal medierne overleve?

”Jeg tror personligt, at det er relativt let at tage noget, der fungerer i en anden sammenhæng, og sætte det ud på det her nye marked. Men det er betydeligt sværere at vende den om og lave noget nyt, der opstår ud af ingenting. Det er meget let at opløse brands, men jeg tror, det er meget svært at lave dem igen. Ser du på det danske marked, har det jo vist sig at være umådelig svært at lave nye slagkraftige medier, som er opstået på det her junglelovsmarked,” siger Clement Kjersgaard og tilføjer:

”Men jeg er jo ikke oplægsholder på dagen – jeg er jo kun ordstyrer  så det svar skal jeg ikke give”.

Planen er, at konferencen, der holdes til april, skal være årligt tilbagevendende.

Rettet torsdag den 23. februar klokken 20.50: Tidligere var der linket op til arrangementet ligesom prisen var nævnt. Begge dele er fjernet.

Kommentarer
8
Mikkel Christensen
23.02.17 15:38
"Prøv f.eks. at se på podcast
"Prøv f.eks. at se på podcast-markedet. Det er jo Anders og Anders (Breinholdt og Lund Madsen, red.) og Monte Carlo-drengene, der sidder på det. Og det er jo et marked, som ved gud ikke eksisterede i den form for bare et år siden."
Der er dog værd at huske at podcastmarkedet stadigvæk er langt mindre end den traditionelle radiolytning, og at begge omtalte par forøvrigt fik skabt deres navn igennem de gamle medier.
Fremhævet af Journalisten
Ulla Bechsgaard
23.02.17 17:00
Besynderlig reklamere-artikel
Besynderlig reklamere-artikel. Hvorfor er den ikke mærket 'reklame'.
Følgende undrer mig:
1) Det er en en-kilde-historie der linker direkte til et produkt, som denne ene kilde gerne vil sælge.
2) Kilden ejer selv det medie (har startet det og står som ansvarshavende udgiver), som der bliver reklameret for, og som kilden gerne vil sælge billetter til et arrangement.
3)Ikke nok med, at der linkes direkte til, hvor billetter kan købes. Tid og sted står også nederst i artiklen.
Jeg håber, artiklen er en smutter. Den undrer mig især, fordi HB netop har diskuteret skjult reklame. Læs artiklen 'DJ blæser til kamp mod skjult reklame:
'https://journalisten.dk/dj-blaeser-til-kamp-mod-skjult-og-halvskjult-reklame
Fremhævet af Journalisten
Vagn Bro
23.02.17 17:09
Clement Kjærsgaard siger:
Clement Kjærsgaard siger: ”Hvis den enkelte journalist har et publikum og kan lave sit produkt som fri aktør – hvad skal vi så egentlig med medierne? Hvad er idéen i, at du pakker en række produkter i en pakke og siger: Dette udgør en avis. Eller: Dette udgør en tv-station? Hvorfor kan den enkelte journalist ikke bare finansiere sig selv og udkomme via Facebook eller You Tube?” Det er jo den virkelighed, vi allerede ser, og som er langt fremskreden i alle mulige henseender. Prøv f.eks. at se på podcast-markedet. Det er jo Anders og Anders (Breinholdt og Lund Madsen, red.) og Monte Carlo-drengene, der sidder på det. Og det er jo et marked, som ved gud ikke eksisterede i den form for bare et år siden”.

Til det er der bl.a. at sige, at Facebook og You Tube jo er medier. Store, forslugne globale medier, som alle kan vælge at arbejde for. Hvad enten man er journalist eller stand up-komiker. Eller en sammenblanding af begge dele.

Muligvis er den bevidste sammenblanding af journalistik og entertainment, som også Clement Kjærsgaard er eksponent for, netop en af de markante årsager til, at medierne står meget svage og uden autoritet på et tidspunkt, hvor der er brug for ufatteligt stærke medier.

Seriøs journalistik skal efter min opfattelse overraske og være underholdende i sig selv, men den må aldrig signalere, at dens mål er at underholde. Dertil er journalistikkens rolle i et frit samfund en alt for alvorlig sag.

Personligt har jeg det derfor svært med studieværter, der varmer seerne op med en byge af vitser, som nedgør de politikere vi har valgt i Danmark. Jeg tænker bl.a. på et interview med eksempelvis tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen.

Blandt emnerne for interviewet var bl.a. flygtningekrisen og dens årsager og store menneskelige lidelser samt amerikanernes valg af en stærk mand, der påstår og tilsyneladende også selv tror, at han er manden, der kan redde Amerika.

I 1930’erne valgte tyskerne en mand, som troede, at han var manden, der kunne redde Tyskland. Det gik ikke så godt.

Jeg finder det stødende, at optakten til to så dybt alvorlige emner blev indledt af intervieweren Clement Kjærsgaard i rollen som stand up-komiker med vittigheder om dansk indenrigspolitik.

Og jeg synes ikke det er en undskyldning, at sådan er programmets koncept. Tværtimod viser det jo, at sammenblandingen af journalistik og stand up-komik er sat i system.
Fremhævet af Journalisten
Ole Skydt
23.02.17 18:36
Måske skal vi have sat skub i
Måske skal vi have sat skub i debatten om medierne og fremtiden via Dj-kredsene. Den opgave påtog kreds fem sig i stor stil for år tilbage i Midt og Vestjylland.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
23.02.17 18:58
Det Ulla Bechsgaard siger.
Det Ulla Bechsgaard siger. Hvasså Rasmus MP, har Journalisten et J-mærke efter dette?
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, ansvarshavende redaktør
23.02.17 19:56
Kære Ulla og andre kritikere

Kære Ulla og andre kritikere

Tak for kritikken. Den er korrekt. Vi har nu fjernet linket til arrangementet og oplysningen om pris. Det var en smutter.

Jeg beklager.

Clement Kjærsgaards konkrete analyse af mediernes situation er væsentlig, vurderer jeg, derfor refererer Journalisten den i en sammenhæng, hvor vi også nævner det arrangement, hvor kritikken vil blive uddybet og debatteret.

God aften.

Mange venlige hilsner
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Gutt-Nielsen
23.02.17 20:55
Men det er da interessant at
Men det er da interessant at selve emnet for interview og konference ikke bliver kommenteret. Det gør til gengæld Clement og et forsvundet link. Jeg tror ærligt talt journalistikken og medierne har svære kår fordi man taler udenom.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind hesselager
23.02.17 21:03
Kære Ulrik

Kære Ulrik

Jeg synes også substansen i artiklen er væsentlig. Og kender jeg "mine" læsere godt nok, så kommer der også replikker i den retning senere.

Mvh
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen