De kommercielle radiokanaler har svært ved at opnå journalistisk tyngde på nyhedsområdet. Det vil TV2 Radio lave om på.
Nyheder. Mens Radioavisen gang på gang bliver kåret som Danmarks mest troværdige nyhedsformidler, har de kommercielle radiostationer svært ved at opnå en tilsvarende journalistisk tyngde. Selv om historierne ofte er de samme, indgyder de ikke den samme tillid. Ikke engang med Mr. News, Steen Bostrup, ved mikrofonen lykkedes det Sky Radio at udfordre DRs nyhedsmonopol.
Programchef på TV2 Radio Eik Frederiksen erkender, at en af TV2 Radios største udfordringer ligger i at ændre lytternes oplevelse af, at DR er den eneste troværdige leverandør af radionyheder.
»Hvis folk hører en nyhed i en lokalradio, tror de først, at den er sand, når de har hørt den i Radioavisen eller på P3 Nyhederne. Hidtil har ingen kunnet matche DR på nyheder og aktualitet. Det skal TV2 Radio lave om på,« siger han.
For at skille sig ud fra mængden af kommercielle musikradioer satser TV2 Radio derfor på nyheder hver time. I radioens primetime – morgen og eftermiddag – bliver nyhederne på fem minutter hver time og to minutter hver halve time, mens varigheden resten af dagen er tre minutter. Om natten leverer TV2 News nyhederne.
Ifølge nyhedschef Suzanne Moll går TV2 Radio efter en mere hardcore nyhedsprofil end de andre kommercielle stationer.
»Vi vil lave rene nyheder, der giver overblik og perspektiv. Og hvis Britney Spears får nye bryster, er det ikke en historie for os.«
Som en del af TV 2 har TV2 Radio mulighed for at trække på historier fra TV2 Nyhederne, TV2 News og TV 2s kommende nyhedsbureau – hvis det bliver til noget.
Eller som Suzanne Moll udtrykker det:
»Vi er en lille redaktion, men vi sidder på toppen af et isbjerg med en stor troværdighed.«
For eksempel kan TV2 Radio interviewe kilder, som er gæster hos naboerne på TV2 News i Københavns sydhavn, og man kan trække på reportager leveret af Rasmus Tantholdt, Ulla Terkelsen og Steffen Jensen fra verdens brændpunkter.
Samarbejdet med TV 2 skulle gerne få TV2 Radios nyheder til at blive så professionelle, at ingen får associationer til Sky Radio, der havde 10 faste journalister og 10 freelancere til at fylde hele fladen. Til sammenligning har TV2 Radio ansat 16 journalister til at dække nyheder og aktualitet.
»Det er tåbeligt ikke at benytte den muskel, der ligger i TV 2,« siger Eik Frederiksen.
Han ser en række mulige synergieffekter mellem de forskellige TV 2-platforme, men ønsker ikke, at TV2 Radio skal fyldes med gamle tv-indslag.
»Der er de færreste tv-indslag, der egner sig til at blive bragt i radioen uden de ledsagende billeder. Til gengæld kan en TV 2-korrespondent, som lige har været i TV2 Nyhederne, efterfølgende lave et interview i radioen, hvor man udnytter, at radio er et mere loose medie, hvor man kan fortælle mere personlige historier.«
Ligesom i DR finder nyhedskoordineringen af indslag sted ved et morgenmøde mellem nyhedscheferne fra radio og tv.
»Det har været DRs store styrke, at de kan fortælle den samme historie på radio, tv og net. For os bliver kunsten at få det til at spille sammen,« siger Eik Frederiksen.
På indholdssiden siger Suzanne Moll, at TV2 Radios nyheder kommer til at adskille sig fra andre radionyheder, ved at redaktionen i højere grad vil koncentrere sig mere om én hovedhistorie, som følges og udvikles i løbet af dagen.
En anden forskel er stationens brug af værter. Ligesom de øvrige værter på TV2 Radio er det meningen, at nyhedsværten skal have en mere fremtrædende rolle.
»Man skal fornemme, at værterne selv har haft indflydelse på tilblivelsen af udsendelsen, ligesom man oplever det på TV2 Nyhederne klokken 22, hvor værterne spiller en mere central rolle og træder mere i karakter.«
Læs også: Imperiet angribes, Moderne med måde, I hovedet på Rohde og TV2 Radios nye hold
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.