Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Det er nu godt et år siden, at JydskeVestkysten lancerede borgerjournalistikken på jv.dk. »Det er ikke gået som forventet,« konkluderer ansvarshavende chefredaktør Mikael Kamber.

Det er nu godt et år siden, at JydskeVestkysten lancerede borgerjournalistikken på jv.dk. »Det er ikke gået som forventet,« konkluderer ansvarshavende chefredaktør Mikael Kamber.

Med introduktionen af borgerjournalistikken fik almindelige borgere mulighed for at lægge indlæg, artikler og billeder fra deres lokalområde direkte på jv.dk, så andre brugere kan se dem.

Knap 2.700 borgerjournalister i JydskeVestkystens dækningsområde står for omkring 25 indlæg om dagen.

Ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør Mikael Kamper er glad for det høje antal tilmeldte borgerjournalister, men havde regnet med flere indlæg.

»Jeg havde nok troet, at vi nu ville være oppe på i hvert fald 100 indlæg om dagen i stedet for 25,« siger han.

Borgerjournalistikken viste sig nemlig at være mere krævende end forventet.

»Jeg havde troet, at der ville komme en ketchup-effekt, hvor det efter opstarten bare ville flyde af sig selv. Den effekt er udeblevet. Det er kommet bag på mig, hvor meget borgerjournalister minder om rigtige journalister. De har brug for coaching og feedback, hvis de skal lave noget,« siger Mikael Kamper.

Og coaching og feedback kræver redaktionelle kræfter.

»Jeg vil i princippet gerne satse mere på borgerjournalistikken, men lige nu har vi ikke de redaktionelle kræfter til det,« siger Mikael Kamper.

Han understreger, at han også er meget glad for borgerjournalistikken på jv.dk i sin nuværende form.

»Det er en fin lille niche, og vi tager absolut borgerjournalistik alvorligt. Vi vil udnytte alle de muligheder, nettet åbner. Men jv.dk handler også om meget andet end borgerjournalistik,« siger han.