search

Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Det er nu godt et år siden, at JydskeVestkysten lancerede borgerjournalistikken på jv.dk. »Det er ikke gået som forventet,« konkluderer ansvarshavende chefredaktør Mikael Kamber.

Det er nu godt et år siden, at JydskeVestkysten lancerede borgerjournalistikken på jv.dk. »Det er ikke gået som forventet,« konkluderer ansvarshavende chefredaktør Mikael Kamber.

Med introduktionen af borgerjournalistikken fik almindelige borgere mulighed for at lægge indlæg, artikler og billeder fra deres lokalområde direkte på jv.dk, så andre brugere kan se dem.

Knap 2.700 borgerjournalister i JydskeVestkystens dækningsområde står for omkring 25 indlæg om dagen.

Ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør Mikael Kamper er glad for det høje antal tilmeldte borgerjournalister, men havde regnet med flere indlæg.

»Jeg havde nok troet, at vi nu ville være oppe på i hvert fald 100 indlæg om dagen i stedet for 25,« siger han.

Borgerjournalistikken viste sig nemlig at være mere krævende end forventet.

»Jeg havde troet, at der ville komme en ketchup-effekt, hvor det efter opstarten bare ville flyde af sig selv. Den effekt er udeblevet. Det er kommet bag på mig, hvor meget borgerjournalister minder om rigtige journalister. De har brug for coaching og feedback, hvis de skal lave noget,« siger Mikael Kamper.

Og coaching og feedback kræver redaktionelle kræfter.

»Jeg vil i princippet gerne satse mere på borgerjournalistikken, men lige nu har vi ikke de redaktionelle kræfter til det,« siger Mikael Kamper.

Han understreger, at han også er meget glad for borgerjournalistikken på jv.dk i sin nuværende form.

»Det er en fin lille niche, og vi tager absolut borgerjournalistik alvorligt. Vi vil udnytte alle de muligheder, nettet åbner. Men jv.dk handler også om meget andet end borgerjournalistik,« siger han.

Kommentarer
8
Karin Rønnebæk
03.02.09 14:54
Kamber, ketchup og førstehjælp til JydskeVestkysten

Michael Kamber, ex-nyhedsoplæser på TV2 Nyhederne, fortæller til Journalisten.dk at borgerjournalistikken ikke har haft den ønskede tilslutning til hans avis, JyskeVestkysten.

”Ketchup-effekten”, som han kalder det, er udeblevet. Jeg ved ikke, hvad ketchup-effekten betyder, men det lyder mildelst talt dumboagtigt og lægger sig næsten på linie med ”Perle-perker” sagen.

Michael Kamber fortsætter: »Det er kommet bag på mig, hvor meget borgerjournalister minder om rigtige journalister. De har brug for coaching og feedback, hvis de skal lave noget”.

Ja, det manglede da bare. De arbejder jo gratis.

Forholdt det sig ikke sådan, kunne man jo bare fyrer de ansatte journalister.

”Vi tager absolut borgerjournalistik alvorligt. Vi vil udnytte alle de muligheder, nettet åbner. Men jv.dk handler også om meget andet end borgerjournalistik,« fortsætter Michael Kamber.

Varsler den ansvarshavende redaktør, at han ikke orker borgerjournalistikken mere, og det var et midlertidigt smart påfund, ikke skabt udfra den forudsætning, at man ønskede at lade menig mand komme til orde eller forbedre den lokale journalistik?

Netop nu må det være en smal sag at coache omtalte borgerjournalister, nu hvor de er færre end forventet.

Michael Kamber, jeg har i en god sags tjeneste oprettet mig som borgerjournalist på JV.dk, da jeg kan forstå, at avisen ikke har ressourcer til at coache disse. Jeg coacher gerne dine borgerjournalisterne, nu da din avis ikke har kræfter.

Hvis borgerjournalistikken absolut blev taget alvorligt, som du påstår, I gør, kunne det skabe langt bedre og mere vedkommende artikler, hvilket jo var tanken med borgerjournalistikken fra starten.

At påstå, at JydskeVestkysten tager borgerjournalistikken alvorligt, er en sandhed med modifikationer. Så havde avisen jo nok fundet ressourcerne frem. Undskyld, men det er da det rene volapyk, Michael Kamber.

Sidst, men ikke mindst, jeg forstod ganske enkelt ikke hvad denne artikel gik ud på.

Er Journalisten.dk og Michael Kamber faldet over hinanden ved en frokostbuffet og blevet enige om, at det her må der skrives om? Jeg forstår ganske enkelt ikke den dybere mening, men jeg er også en Dumbo.


Fremhævet af Journalisten
Karin Rønnebæk
03.02.09 16:29
Kamper, ketchup og førstehjælp til JydskeVestkysten

Og undskyld, Kamper er ikke med B. Kan desværre ikke ændres herfra.

 - Borgerjournalistik er sgu krævende!

Fremhævet af Journalisten
Kasper S
03.02.09 22:29
Re: Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Den 'dybere' (For det er altid et krav) mening, er naturligvis at evaluere det første år med borgerjournalistik. Det synes jeg fremgår meget godt af den første sætning.

PS: Jo, Kamber er med B, og Mikael er i øvrigt med K.

Fremhævet af Journalisten
Karin Rønnebæk
04.02.09 01:45
Re: Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Tak, Kasper S.

Jeg er ikke alene om, ikke at kunne hitte rundt i Mikael Kambers rette stavning. Her på siden er det blevet rettet gentagende gange i omtalte artikel. Desværre er det ikke muligt at ændre fejl i et indlæg på Journalisten.dk, med mindre man er ansat på selvsamme.

Skriver man en slåfejl eller misforståelse her i kommentaren, fanger bordet. Det kan måske ligefrem skræmme de fleste fra at skrive, men så kan man jo heldigvis optræde anonymt eller under andet navn.

Min pointe er, at det er klart borgerjournalistikken ikke overlever, fordi den ikke bliver plejet, og fordi den bliver fravalgt når ressourcerne skal prioriteres Jeg synes det er ærgerligt, fordi man netop kunne frembringe en langt bedre lokaljournalistik og måske vende blikket væk fra fladskærmstests-journalistikken og dermed styrke kildenetværket og samtidig give lokaljournalistikken en velfortjent håndsrækning.

Det irriterede mig, at Mikael Kamber siger, at JydskeVestkysten tager borgerjournalistikken alvorligt, men ikke vil prioriterer den.

Er det bedre at samtlige landets aviser bringer nøjagtig samme artikel, ens rubrik osv?

Så er ét landsdækkende medie jo pludselig mere end nok.

Jeg er desuden af den opfattelse, at på et website som Journalisten.dk, skal artiklerne have en - hvis ikke dybere, så en mening,

Nok om det. Det hele kom til at ende ud i en debat om, hvordan Mikael Kambers navn staves eller ikke staves.

Det er også langt mere interessant.  

Fremhævet af Journalisten
Karin Rønnebæk
04.02.09 01:52
Re: Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Tak, Kasper S.

Jeg er ikke alene om, ikke at kunne hitte rundt i Mikael Kambers rette stavning. Her på siden er der blevet rettet gentagende gange i omtalte artikel. Desværre er det ikke muligt at ændre fejl i et indlæg på Journalisten.dk, med mindre man er ansat på selvsamme.

Skriver man en slåfejl eller misforståelse her i kommentaren, fanger bordet. Det kan måske ligefrem skræmme de fleste fra at skrive, men så kan man jo heldigvis optræde anonymt eller under andet navn.

Min pointe er, at det er klart borgerjournalistikken ikke overlever, fordi den ikke bliver plejet, og fordi den bliver fravalgt når ressourcerne skal prioriteres Jeg synes det er ærgerligt, fordi man netop kunne frembringe en langt bedre lokaljournalistik og måske vende blikket væk fra fladskærmstests-journalistikken og dermed styrke kildenetværket og samtidig give lokaljournalistikken en velfortjent håndsrækning.

Det irriterede mig, at Mikael Kamber siger, at JydskeVestkysten tager borgerjournalistikken alvorligt, men ikke vil prioriterer den.

Er det bedre at samtlige landets aviser bringer nøjagtig samme artikel, ens rubrik osv?

Så er ét landsdækkende medie jo mere end nok.

Jeg er desuden af den opfattelse, at på et website som Journalisten.dk, skal artiklerne have en, hvis ikke dybere - så en mening,

Nok om det. Det hele kom til at ende ud i en debat om, hvordan Mikael Kambers navn staves eller ikke staves. Det er også langt mere interessant.  

Fremhævet af Journalisten
Birger Agergaard
28.04.09 10:07
Re: Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Det er ganske tydeligt, hvad både JV og Midtjyske Medier vil med det, som de kalder borgerjournalistik: de vil have trafik, og af trafik følger annoncer.

Det er da fint, at de også vil tjene penge, hvem vi ikke det, men borgerjournalistik kan man nu ikke kalde produktet. Dinby.dk er nok det værste roderi og dilettanteri, jeg har set længe på nettet, mens det ser mere overskueligt ud på JydskeVestkysten, og der er da ting hos dem, der minder om borgerjournalistik.

Men det ER ikke gjort uden coaching og god pleje. Så langt har Kamber ret. Jeg vil gerne strække den lidt længere: det er HELLER ikke gjort uden et vist kursusforløb for borgerjournalister. Uden redskaber til at sætte sig ind i målgrupper og basale journalistiske værktøjer kan det kun blive til læserbreve med et illuderet journalistisk skær.

På borgerportalerne www.aarhusvest.dk og www.vibysyd.dk giver vi borgerjournalisterne et grundigt kursusforløb. Så grundigt, at i nogle tilfælde kan læserne ikke se forskel på, om det er borgerjournalister eller faguddannede journalister, der har skrevet artiklen.

Det rejser så en ny diskussion: vil vi det her? Tør vi det her? Jyllandspostens Århus-sektion tør i hvert fald, da vi samarbejder med avisen, som hver mandag bringer den eller de bedste borgerjournalist-artikler.

Få lige den vinkel med ind i diskussionen. Jeg synes den er mere interessant. Og krævende.

Fremhævet af Journalisten
Ole Christensen
28.04.09 14:36
Re: Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Borgerjournalistik er krævende. På borgerjournalist-redaktionerne i vibysyd.dk og aarhusvest.dk kan vi godt tåle at få vores fag sat under lup af ikke fag-journalister. Hvis man vil coache og undervise borgerjournalister, (hvad jeg kun kan anbefale) bliver det yderst underholdende at være journalist - sæt folk af til det. Borgerjournalister vil gerne have ideer og føle, at de indgår i et redaktionelt team. De vil gerne være med og lære at skrive - ikke hægtes af eller bruges tilfældigt, når redaktøren er i bekneb for en artikel til weekenden.

Gevinsten er til gengæld, at man får stillet spørgsmål og hele tiden bliver tvunget til at argumentere for, hvordan man skriver og prioriterer sit stof. Det er der vitaminer i.

Fremhævet af Journalisten
Michael Bjørnbak Martensen
29.04.09 15:22
Re: Kamber: Borgerjournalistik er krævende

Som udgangspunkt er jeg meget positiv overfor borgere, der gider bruge tid og kræfter på at dele ud af deres tanker, indsigt og interesser.

Coaching og uddannelse er givet en måde, men en anden er, at udvikle platforme med særlige fokus - f.eks. 

- Det sker - i ugen

- Det sker - i weekenden

- Skolenyt