”Kæmpe ommer.”
Sådan lyder kritikken fra Jyllands-Postens chefredaktør Marchen N. Gjertsen af DR, som lørdag aften viste det store årlige børne Melodi Grand Prix, ’MGP’.
Hun blev stødt, da DR flere gange undervejs i showet nævnte det kinesiske sociale medie TikTok og som en del af showet lavede en dansevideo til TikTok, og skred til tasterne på Twitter.
Elsker MGP, men behøvede TikTok at nævnes så mange gange – endda af værterne??!! Kineserne kan tids nok invadere vores børns hjerner. Behøver ikke @DR1TV til at mase på for det skrammel i børnefjernsyn, hvor mange seere slet ikke er gamle nok til TikTok . Kæmpe ommer #mgp2022
— Marchen N Gjertsen (@Marchen_Neel) February 26, 2022
Over for B.T. har hun uddybet kritikken:
”Jeg synes, det er en skændsel i public service-sammenhænge. Det er en kinesisk tjeneste fuldt af alt muligt, som slet ikke hører nogen steder hjemme for børn,” siger Marchen N. Gjeertsen blandt andet til B.T.
Signe Aggerholm, ledende redaktionschef for Børn og Livsstil hos DR, afviser kritikken i et skriftligt svar.
Hun henviser til, at den første af MGP-sangene nævner TikTok i omkvædet, og at det derfor kommer til at indgå i værternes overgang til næste sang.
”Vi bruger det redaktionelt med udgangspunkt i sangen ’Min mobil’. Det kan derfor ikke betegnes som reklame og er inden for DR’s retningslinjer,” skriver hun.