Kæmpe annoncevækst for netaviser

De amerikanske dagblade begynder nu for alvor at tjene penge på deres online udgaver. Indtjeningen fra netaviserne steg mere end 21 pct. i tredje kvartal i forhold til samme periode sidste år. Men væksten modsvarer slet ikke nedturen for de trykte aviser.

De amerikanske dagblade begynder nu for alvor at tjene penge på deres online udgaver. Indtjeningen fra netaviserne steg mere end 21 pct. i tredje kvartal i forhold til samme periode sidste år. Men væksten modsvarer slet ikke nedturen for de trykte aviser.

Fortsætter væksten online, så ser det dog ikke helt skidt ud for avisbranchen. På lang sigt vel at mærke. De nye tal fra den centrale avisorganisation, the Newspaper Association of America (NAA), viser, at dagbladenes websites nu står for 7,1 pct. af den totale indtjening mod 5,4 pct. i samme kvartal sidste år. I alt indkasserer dagbladene i USA 773 mio. dollar fra deres online-udgaver. Og foreløbig er indtjeningen nu steget med to-cifret vækstrater 14 kvartaler i træk siden NAA begyndte at måle annonceringen online tilbage i 2004.

Der er således ingen tvivl om, at markedet rykker over på nettet.

Spørgsmålet er så, om tabet på gyngerne nogensinde kan opvejes af fremgangen for karrusellerne? Indtil videre udgør online-annoncer nemlig kun en brøkdel af den samlede annonceomsætning.

Samtidig faldt annonceringen i de gode gamle trykte dagblade med hele ni pct. til 10,1 mia. dollar i tredje kvartal af 2007. Lægges indtjeningen fra online og print sammen, så bliver det samlede billede derfor alt andet end lyserødt.

Den samlede omsætning i avisindustrien i USA blev således 7,4 pct. ringere i seneste kvartal i forhold til samme periode sidste år. Og nedturen har nu ramt bredt blandt de tre største avisudgivere i landet – fra the New York Times Company, til The McClatchy Co. og Gannett Co. Inc.

En særlig betydningsfuld faktor er krisen på det amerikanske boligmarked, som har ramt markedet for boligannoncer hårdere end nogen anden sektor. Her er der tale om en tilbagegang på 17 pct.

USA Today, det oplagsmæssigt største amerikanske dagblad (ejet af Gannett), har senest meddelt, at man vil skære 45 stillinger væk – svarende til 8,8 pct. af dets redaktionelle medarbejdere.

0 Kommentarer