search

Kæk titel lader livet i varemærkesag

DR ændrer programtitel fra "Botox eller broccoli" til "kål eller kanyle" efter henvendelse fra firmaet med rettighederne til navnet Botox

DR ændrer programtitel fra "Botox eller broccoli" til "kål eller kanyle" efter henvendelse fra firmaet med rettighederne til navnet Botox

Botox røg ud af titlen på DR-programmet efter en henvendelse fra Allergan Inc., der har varemærkerettighederne til ordet Botox, skriver Politiken.dk.

Allergan Inc. har ifølge DR ikke krav på, at få titlen ændret. Men da ordet Botox ikke er afgørende for programmet, der handler om at vælge mellem at omlægge livsstil eller at få kosmetiske indgreb, så har DR valgt at fjerne Botox og ændre titlen.

"Botox eller broccoli' skal udelukkende forstås som et overordnet begreb, der illustrerer forskellen på den naturlige eller kosmetiske vej til at se yngre ud. I forhold til programmets indhold og formål betyder det intet, og derfor har jeg ikke noget problem med at ændre ordlyden", skriver DR1s kanalchef, Lotte Lindegaard, i en pressemeddelelse fra DR.

Programserien startede 9. oktober.

Kanalchef Lotte Lindegaard mener ikke, at DR sætter sin redaktionelle frihed overstyr.

"Vi vil gerne være lydhøre. Samtidig synes jeg egentlig, at titlen 'Kål eller kanyle' er en rigtig god og sjov titel. Så det er en fin løsning", siger DR's kanalchef.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen