Jyske Bank har produceret og sponsoreret et nyt boligprogram, der bliver sendt på TV3. »Udsendelsen retter sig mod et kundesegment, der er utrolig interessant for os som bank,« siger redaktøren af programmet til Journalisten.dk
DR1's Hammerslag har fået en konkurrent. På søndag blænder TV3 op for den nye boligserie "2 boliger – 1 pris", hvor to værter rejser rundt i verden og sammenligner huse. Men programmet kommer fra en uventet kant. Det er nemlig Jyske Bank TV, der har udviklet og produceret programmet og solgt det til TV3. For Jyske Bank er strategien klar.
»Udsendelsen retter sig mod et kundesegment, der er utrolig interessant for os som bank – nemlig dem, der overvejer at købe et hus i udlandet. Vi ser dette her som en moderne måde at gøre opmærksom på vores ekspertise,« siger Lasse Høgfeldt, afdelingsdirektør for kommunikation og redaktør for Jyske Bank TV, til Journalisten.dk.
"2 boliger – 1 pris" bliver produceret af et relativt lille hold. De to udviklere og tilrettelæggere Rasmus Soele Nielsen og Jon Hasselbalch Mikkelsen er samtidig værter for programmet, og sammen med en enkelt kameramand har de rejst rundt i verden for at skyde materiale. Ideen blev født i 2010 og det meste af 2011 er gået med at producere programmerne.
Programmet skal være interaktivt. Seerne kan gætte med over Facebook og vinde rejsegavekort. De rejsegavekort er i øvrigt sponsoreret af banken selv. Men det er tydeligt varedeklareret, at programmet er produceret af Jyske Bank, fortæller Lasse Høgfeldt, der ikke ser nogen etiske problemer.
»De to programudviklere har haft helt frie hænder, ligesom Kurt Strand har det til sine udsendelser og ligesom udviklere på andre produktionsselskaber har det. Vi har selvfølgelig en forretningsmæssig interesse i programmet, men det kunne lige så godt være produceret af ethvert andet produktionsselskab,« siger han.
»Jeg mener, vi er den første virksomhed i verden, der har udviklet og selv produceret en udsendelsesrække med direkte link til vores kerneydelse til en landsdækkende tv-station.«
Jyske Bank vil ikke deltage direkte i programmerne som rådgivere eller andet. Seerne vil kun se Jyske Bank TV's logo i slutningen af udsendelsen. Og står det til Jyske Bank, bliver dette program ikke det sidste.
»Vi definerer dette her som et udviklingsprojekt. Vi har andre ting i støbeskeen, som helt sikkert vil kunne egne sig til traditionelle broadcastere. Det er for eksempel nærliggende at lave programmer til et ungdomssegment om økonomi,« siger Lasse Høgfeldt.
Han går ikke i nærmere detaljer om den aftale Jyske Bank har lavet med TV3, men antyder, at kanalen har fået programmet lidt billigere, end et normalt produktionsselskab ville sælge det for. Dels er Jyske Bank en helt ny spiller på det marked, dels vises programmerne ikke eksklusivt på TV3, men også på bankens egen kanal på nettet, jyskebank.tv.
På den lange bane har Jyske Bank TV et mål om at være selvstændigt til stede som tv-udbyder. Det bliver betydeligt nemmere, når man på fjernsynet kan streame tv fra nettet. Lasse Høgfeldt håber derfor, at fladskærmen kan være en del af den strategi, der skal sprede indhold fra Jyske Bank ud på så mange platforme som muligt.
»Som det ser ud lige nu, er TV3 en genvej for os til fladskærmene ude i stuerne. Men dette projekt er også en del af en erfaringsindsamling. Vi har taget hul på en fremtid, hvor jyskebank.tv kan blive en del af det almindelige tv-udbud,« siger han til Journalisten.dk.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Enig med Lasse i, at der såmænd ikke er - flere - etiske problemer i dette projekt end hvis et andet traditionelt prod. selskab stod bag. Om Jyske Bank er de første der har lavet en udsendelsesrække med link til egen kerneydelse ved jeg ikke, men Jyske får mang priser for det de allerede har gjort på deres web-tv.
Det jeg altid savner i omtalerne er; hvor mange ser det ? Det kunne være interessant at få oplyst hvor mange der går på jyskebank.dk for at se på Kurt Strand.