Jyske Bank-direktør: Twitter er langt mere effektivt end medierne

For få hundrede kroner når topchef i Anders Dam ud til 100.000 mennesker på Twitter. ”Når jeg kender læsertallene hos medierne, må jeg altså konstatere, at Twitter er et meget konkurrencestærkt medie,” siger han og kalder Twitter sit vigtigste kommunikationsværktøj
  • Foto: Jyske Bank
    Twitter er det vigtigste informations- og kommunikationsværktøj for Anders Dam. Han når bredt ud, og der er ingen gatekeepers. ”På Twitter er jeg min egen redaktør,” siger han.
07.12.2018 · 11:33

For cirka 3,5 år og 900 tweets siden besluttede Jyske Banks ordførende direktør, Anders Dam, at han var nødt til at finde ud af, hvad det der Twitter var for noget.

”Jeg tænkte, at jeg skulle til at passe på ikke at blive en sur, gammel mand, der ikke vil tage ny teknologi til sig,” siger den i dag 62-årige Anders Dam.

Han var skeptisk. Især fordi han altid havde haft en aversion mod Facebook. Men i dag vurderer han, at Twitter er hans vigtigste redskab til at kommunikere eksternt og informere om bankens budskaber.

”Twitter er det medie, jeg kommer længst ud med. Også sammenlignet med skrevne medier. Jeg skal ikke bruge særlig mange hundrede kroner på at booste noget, før jeg når ud til over 100.000 mennesker,” siger han.

Og så er der én ting ved Twitter, der gør det sociale medie særligt attraktivt.

 ”På Twitter er jeg min egen redaktør.”

Behov for at korrigere letbenet journalistik

Anders Dam tillægger det stor værdi, at han på Twitter selv er herre over, hvad der skal skrives om Jyske Bank. Det, mener han, er nødvendigt, fordi der ifølge ham er sket en polarisering i medierne.

”Graverjournalistik har aldrig været bedre. Men til gengæld har den letbenede journalistik, hvor journalisterne skriver af fra hinanden, og det gælder om at komme først, heller aldrig været større. Når først en historie kører, kan den være ufatteligt svær at stoppe, selv om den kan være fyldt med fejl,” siger han.

”Jeg kan have brug for at korrigere en historie eller fange noget i opløbet. Der er Twitter mit bedste våben,” tilføjer han.

Interviews med journalister kan derudover være en tidskrævende affære, og han mener derfor, at det tiltaler mange erhvervsmennesker at udkomme på Twitter.

”Jeg kan kommunikere på Twitter uafhængigt af tid og sted. Man skal ikke være et bestemt sted på et bestemt tidspunkt, som man skal, når man skal snakke med en journalist. Det er selvfølgelig også en del af jobbet, men det her er altså meget effektivt,” siger Anders Dam.

Et meget konkurrencestærkt medie

Den ordførende direktør mener generelt ikke, at de etablerede medier er en tillokkende platform at udtale sig i.

”Når jeg kender læsertallene hos medierne, må jeg altså konstatere, at Twitter er et meget konkurrencestærkt medie,” siger han.

Nogle journalister vil måske blive provokeret af, at du finder det mere attraktivt at kommunikere på Twitter end i medierne?

”Ja, men det er jo bare et faktum, at jeg kommer bredere ud der. Hvis en avis har 180.000 læsere, og 10 procent så klikker sig ind på en artikel, hvor jeg udtaler mig, så har jeg 18.000 læsere. Det er, hvis jeg sætter det højt. Det kan jeg opnå med et almindeligt tweet, jeg ikke har boostet,” siger Anders Dam.

Envejskommunikation

Journalisten har før skrevet om, at især mediefolk og politikere har bøvlet med at finde den rette balance mellem de fordele, det giver at være på sociale medier, og den store mængde tid, de kan sluge.

For eksempel besluttede Alternativets Rene Gade i sommer helt at forsvinde fra Twitter.

”Jeg vil gerne have den engagerende dialog fra forsamlingshusene. Men det blev for meget en monolog, og det er folk ikke tjent med. Jeg deltog ikke i debatten, fordi det var for tidskrævende,” sagde han dengang.

Men Anders Dam mener ikke, at Twitter er særlig tidskrævende. For han går slet ikke ind i debatterne.

”Det har jeg ikke tid til. Så det er mere mig, der afgiver information og kommunikation, end det er interaktiv kommunikation. Og hvis folk ikke kan lide det, kan de jo bare lade være med at følge mig,” siger han.

Facebook er stadig ikke på tale som kommunikationskanal for Anders Dam, men han er så begejstret for Twitter, at et andet medie begynder at virke tillokkende.

”Jeg overvejer, om jeg skal på Linkedin. Det virker lidt Facebook-agtigt for mig, men jeg får at vide, at der er en seriøs debat derinde med nogle lidt længere indlæg. Og i denne polariserede medieverden kan det godt være, at jeg også har brug for Linkedin som instrument.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent (Barselsvikariat)

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 21.01

Informationsspecialist til Særlig Efterforskning Øst

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 21.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationsmedarbejder til By & Havn

By & Havn
Ansøgningsfrist: 21.01

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Kommunikationskonsulent til Ringsted Kommune - barselsvikariat

Ringsted Kommune
Ansøgningsfrist: 23.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DIIS søger kommunikationsmedarbejder (barselsvikariat)

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 24.01

Redaktør til nyt og innovativt betalingsmedie

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 21.01

DIIS søger journalist til forskningsformidling

Dansk Institut for Internationale Studier
Ansøgningsfrist: 20.01

Digital Tekstforfatter til Fundraising team

Mellemfolkeligt Samvirke
Ansøgningsfrist: 16.01

Kommunikationsmedarbejder til Læger uden Grænser

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 20.01

Barselsvikar: SoMe-konsulent med presseerfaring

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 21.01

Offensiv pressekonsulent til uddannelse og forskning

Uddannelses og Forskningsministeriet
Ansøgningsfrist: 16.01

Brænder du for kommunikation og storytelling?

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 16.01

Presserådgiver til anklagemyndigheden

Rigsadvokaten
Ansøgningsfrist: 18.01

Chefredaktør til Fyns Amts Avis

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 18.01

AJKS søger administrerende direktør

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 20.01

REDIGERENDE JOURNALIST TIL HK STATS MEDIER

HK Stat
Ansøgningsfrist: 17.01

Initiativrig kommunikationsansvarlig søges!

Edlund
Ansøgningsfrist: 20.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01