
Rikke Bekker håber på flere praktikanter, når der kommer ligevægt i antallet af praktiksteder og praktikanter næste gang. Foto: Katrine Becher Damkjær/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
I går havde Jysk Fynske Medier slået 22 praktikpladser op på Store Matchdag. Men kun syv af pladserne blev besat. Dermed fortsætter Jysk Fynske Mediers dårlige stime med at oprette praktikpladser, som ikke bliver besat.
En af bundskraberne var efterårets praktiksøgning i 2019, hvor koncernen kun fik besat 3 ud af 27 pladser.
I år er billedet bedre, men stadig ikke godt nok, forklarer chefredaktør på Fyns Amts Avis, Rikke Bekker, der er praktikkoordinator i Jysk Fynske Medier.
”Det ser skidt ud, men der er ikke noget nyt i det billede, vi ser – nemlig at de unge helst ikke vil på små redaktioner uden for de store byer,” siger hun.
”Er det en fed udvikling? Nej – det viser, at medierne generelt har et kæmpe problem med at dække hele Danmark,” forklarer hun.
Fyns Amts Avis har for eksempel redaktioner på Langeland og Ærø.
”Når vi nævner det for ansøgerne, ser de helt skræmte ud i ansigtet,” siger Rikke Bekker.
Ansøgerne er yngre
I den aktuelle praktikrunde var der cirka 40 praktikpladser i overskud. Men det er forventningen, at det tal udligner sig med tilbagevenden til 18 måneders praktik for studerende fra DMJX.
Rikke Bekker mener, at overskuddet af praktikpladser er hovedforklaringen på, at de små steder har svært ved at finde praktikanter. Og så handler det om, at ansøgerne er yngre end før.
”Tidligere blev det set som et kæmpe eventyr og en spændende oplevelse at komme ud på en lille redaktion. Men nu er ansøgerne yngre og har lige etableret sig i en af de store byer, hvor de ønsker at holde fast i det sociale liv, de har opbygget.”
To praktikanter til én plads
For Jysk Fynske Medier var en af de positive overraskelser i går, at Fyns Amts Avis fik to praktikanter, selv om kun én plads var slået op. De to praktikanter skal begge sidde på hovedredaktionen i Svendborg, og de kan se frem til at få tættere coaching, end hvis de kom ind på en stor mediearbejdsplads, forklarer Rikke Bekker.
”Vores praktikanter starter ikke sammen med 12 andre, men kommer ind et sted, hvor de bliver set.”
Rikke Bekker tror dog ikke, at Jysk Fynske Medier kan markedsføre sig ud af problemet med, at de unge foretrækker store praktiksteder i de større byer.
Hun håber, at billedet vender, når der allerede i næste praktiksøgning kommer mere ligevægt i antallet af praktiksteder og praktikanter.
”Det glæder vi os til. Så når vi kigger lidt frem, er vi ret optimistiske,” siger Rikke Bekker.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.