Wunderkind Media. Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Jyllands-Posten vil skabe et 100 procent digitalt newsroom, hvor journalistikken og ikke papiravisen er i centrum. Derfor vil redigering og layout af printavisen blive udliciteret til virksomheden Wunderkind.
Det oplyser avisen i en pressemeddelelse.
Beslutningen om at udlicitere sekretariatet blev præsenteres tidligere i dag samtidig med en stor sparerunde. Samlet skal Jyllands-Posten reducere sin omkostningsbase med cirka syv-otte procent, hvilket medfører en reduktion med et tociftret antal medarbejdere på redaktionen.
”Det er en stor forandring, vi går i gang med nu. Vi skal holde op med at arbejde med udgangspunkt i vores skønne printavis, og vi skal samtidig være færre journalister,” udtaler chefredaktør Marchen Neel Gjertsen i pressemeddelelsen.
Tidligere har både Ekstra Bladet og Berlingske også udliciteret deres sekretariat til Wunderkind. Begge steder udløste det protester og slagsmål om vilkår for eventuel overdragelse af medarbejdere.
Ifølge Journalistens oplysninger er der i dag 12-13 ansatte i Jyllands-Postens sekretariat. Dertil kommer 5-8 faste tilkaldevikarer. Det fremgår ikke at af Jyllands-Postens pressemeddelelse, hvad der skal ske med de ansatte, der i dag arbejder i avisens sekretariat.
Journalisten forsøger at få et interview med chefredaktøren.